Żeby szkolnictwo zawodowe miało sens

Wydarzenia

Żeby szkolnictwo zawodowe miało sens

09.12.2020
autor: Elżbieta Borzymek
Niepokoi fakt niskiej zdawalności egzaminów zawodowych. Jeśli mówimy o 0% przy elektrykach, to o czymś to świadczy - mówił Bogdan Pągowski na ostatniej sesji rady powiatu.
 
Na ostatniej sesji rady powiatu informację o realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2019/2020 przedstawiła naczelnik wydziału edukacji starostwa Agnieszka Deptuła.
Powiat w minionym roku szkolnym był organem prowadzącym dla 7 szkół i placówek oświatowych, do których uczęszczało 2.958 uczniów, w tym 264 do szkół specjalnych. 
Dotował funkcjonowanie 11 szkół i placówek niepublicznych. 
Do I LO uczęszczało 628 uczniów, ZS1 – 1036 (w tym: do LO – 317, techników – 608, szkół branżowych – 111), CEZiU „Kopernik” – 917 (w tym: do LO – 111, techników – 686,  szkół branżowych – 120),  do ZS w Długosiodle – 113.
Najwięcej uczniów uczy się w technikach: usług gastronomicznych i cyfrowych procesów graficznych (po 142), niewiele mniej o specjalnościach: technik logistyk, elektryk i budownictwo.
Ze sprawozdania wynika, że przez ostatnie 7 lat wzrosła liczba uczniów we wszystkich typach szkół. W technikach w roku szkolnym 2014/2015 było 1080 uczniów, 2020/2021 – 1193, w liceach ogólnokształcących odpowiednio 902 i 1079, w szkołach branżowych/zawodowych – 199 i 318.
Zainteresowanie spadło nauką w technikach o kierunkach: gastronomicznym, mechanik pojazdów samochodowych i obsługa turystyczna, natomiast wzrosło w technikach o kierunkach: budownictwo, cyfrowe procesy graficzne, elektrycznym i logistycznym. 
W przeliczeniu na pełne etaty zatrudnienie w szkołach wynosi 394, 94, w tym: 225 etatów nauczycieli dyplomowanych, 59 mianowanych, ponad 38 kontraktowych i 12 stażystów. 
Ze względu na pandemię nie odbyły się w planowanych terminach wszystkie egzaminy zewnętrzne oraz coroczna rekrutacja do szkół.
 
Matura 
Maturę (w podstawowym zakresie) zdawało: w I LO – 147 osób, ZS1 – 197, CEZiU – 133. Zdawalność wyniosła (z uwzględnieniem sesji poprawkowej): w I LO – 99%, ZS1 – 78%, CEZiU – 38%.  
Wyniki z poszczególnych przedmiotów (poziom podstawowy)
język polski: I LO – 67% (najwyższy wynik wśród liceów w Delegaturze Ostrołęckiej); ZS1- LO – 59,20%, technikum – 44%; CEZiU LO – 35%, technikum – 30,7%
język angielski: I LO – 85%; ZS1-LO – 69%, technikum – 46,6%; CEZiU-LO – 50,4%, technikum – 50%
matematyka: I LO – 66,5%; ZS1-LO – 46,8%, technikum – 37%, CEZiU-LO – 25,7%, technikum – 34%
I LO najwyższe wyniki wśród liceów w Delegaturze Ostrołęckiej osiągnęło także z: języka angielskiego (poziom podstawowy i rozszerzony), matematyki (rozszerzony), fizyki i informatyki.
 
Zdawalność od 0 do 100%
Pytania na sesji wywołały wyniki z egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. 
– Rozpiętość wyników mamy tutaj od 0 do 100% - poinformowała Agnieszka Deptuła. 
W ZS1 100% zdawalność była w technikum żywienia i usług gastronomicznych, najniższa, 40% – w technikum organizacji turystyki; CEZiU 100% zdawalność na kierunku handlowiec, 0% – na kierunku elektryk; w ZS w Długosiodle – 56% zdawalność na kierunku sprzedawca, 66,7 % – na kierunku rolnik.
- Niepokoi fakt niskiej zdawalności egzaminów zawodowych – nie krył Bogdan Pągowski. – Jeśli mówimy o 0% przy elektrykach, to o czymś to świadczy. Czy zarząd powiatu wyciąga z tego jakieś wnioski? Czy robiliście naradę z dyrektorami, jakby tę sytuację załagodzić, żeby szkolnictwo zawodowe miało sens. Czy macie jakieś rozwiązania? 
Radny zastanawiał się, jak można prowadzić zdalnie zajęcia praktyczne. 
Naczelnik Agnieszka Deptuła zauważyła, że zdawalność w zawodzie elektryk w ubiegłym roku szkolnym wynosiła 50%. Przyczynę tak słabego tegorocznego wyniku upatruje w tym, że rocznik może być słabszy, a także w zdalnym nauczaniu przez II półrocze.
- Już na etapie rekrutacji pilnowano punktów procentowych kwalifikujących do przyjęcia do danego typu szkoły – wymieniała podjęte działania zaradcze. – Zwiększaliśmy liczbę oddziałów szkół branżowych, zlikwidowaliśmy jeden kierunek technikum, który był słabo oblegany i byli w nim uczniowie z niskimi progami punktowymi. 
Po feriach, jeśli uczniowie wrócą do szkół, pani naczelnik przedstawi zarządowi wnioski dyrektorów szkół o zorganizowanie zajęć wyrównawczych z przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych. 
Wicestrosta Leszek Marszał dodał, że co miesiąc zarząd spotyka się z dyrektorami szkół, obecnie w trybie zdalnym. Zgodnie z nowymi przepisami, od 30 listopada mogą być prowadzone zajęcia w ramach praktycznej nauki zawodu w grupach umożliwiających zachowanie dystansu społecznego, do 10 godzin tygodniowo.
Możliwa też będzie praktyka u pracodawców.
Nina Wiśniewska - kwiecień 2023
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość