< 
Baner desktopowy
Baner mobilny
Za pół roku pojedziemy do Warszawy nowoczesnym pociągiem

Wydarzenia

Za pół roku pojedziemy do Warszawy nowoczesnym pociągiem

21.10.2025
autor: opr. mjk
PKP Intercity ma plan uruchomienia kilkunastu nowych tras przez małe i średnie miasta. Pierwsza ruszy w grudniu tego roku, druga – przez Wyszków – w połowie 2026. Realizacja całego planu będzie możliwa dzięki nowemu taborowi – hybrydowym zespołom trakcyjnym, lokomotywom hybrydowym i klasycznym składom spalinowym.

Siatka połączeń PKP Intercity obsługiwanych nowymi pojazdami hybrydowymi i spalinowymi została skonstruowana tak, aby zapewnić dostęp do pociągów dalekobieżnych mieszkańcom małych oraz średnich miast, w tym 14 miejscowościom, do których pociągi pasażerskie od wielu lat nie kursowały. Do Łomży pociągi dalekobieżne powrócą po 30 latach.

35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe będzie obsługiwało następujące trasy:
• Warszawa – Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);
• Białystok – Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
• Kraków – Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
• Warszawa – Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
• Kraków – Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
• Warszawa – Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
• Gdynia – Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
• Poznań – Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
• Kraków – Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
• Kraków – Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę);
• Warszawa – Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
• Gdynia – Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).

Nas oczywiście interesuje najbardziej trasa Warszawa – Łomża, która według PKP ma być uruchomiona w połowie 2026 roku. Pozostałe połączenia będą systematycznie uruchamiane wraz z odbiorami 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, na które PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą NEWAG. Pierwszy nowy pojazd trafi do przewoźnika na początku 2027 roku.

W każdym nowym hybrydowym zespole trakcyjnym będzie 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej). Składy wyposażone będą m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach, czy indywidualne oświetlenie.  Dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej i poruszających się na wózkach przewidziana została specjalna strefa zapewniająca więcej przestrzeni i pozwalająca na wygodną podróż. Część dla rodzin z dziećmi wyposażona będzie w stoliki ze stałą planszą do gry oraz schowkiem na kostkę. Wychodząc naprzeciw potrzebom rowerzystów, uwzględnione zostały miejsca stojące na rowery, np. elektryczne.
WOK HUTNIK - zaproszenie na spotkanie z Tomaszem Raczkiem
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość
Zitcom