materialy/info/med1/13503.jpg

Wydarzenia

Z perspektywy absolwenta, rodzica, naukowca i terapeuty (FOTO)

07.12.2022
autor: Elżbieta Szczuka
Powiat Wyszkowski, Stowarzyszenie „Nasza Zakolejowa” oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Marii Konopnickiej w Wyszkowie byli organizatorami konferencji „Niepełnosprawność z perspektywy rodzica, naukowca i terapeuty”, która 2 grudnia odbyła się w siedzibie SOS-W przy ul. Zakolejowej. Niezwykle ciekawe były spostrzeżenia samych absolwentów ośrodka, którzy są dowodem na to, że „szkoła specjalna nie jest przechowalnią, że dla wielu dzieci z niepełnosprawnością jest szansą na rozwijanie się według swoich możliwości i potrzeb.”
 
Konferencję rozpoczął występ uczniów SOS-W, którzy zaśpiewali piosenkę „Słoneczko” do słów Marii Konopnickiej, patronki szkoły. Przybyłych powitała Edyta Jarosz, od 19 lat dyrektorka szkoły: - Stowarzyszenie „Nasza Zakolejowa” przystąpiło do konkursu ogłoszonego przez Powiat Wyszkowski z myślą, by uczcić dwie wielkie kobiety: Marię Konopnicką i Marię Grzegorzewską – rok 2022 został ogłoszony ich rokiem. Ale chcemy też uczcić wyjątkową kobietę – 23 stycznia 2022 r. zmarła Urszula Mikołajczyk, mama Piotrka i wieloletni społecznik. Bardzo nam jej brakuje i ta konferencja jest też deklaracją, że to, co pani Ula zrobiła, będziemy kontynuować, i że w Powiecie Wyszkowskim jest wiele osób, które dbają o prawa i godność osób niepełnosprawnych.
Wyszkowski SOSW realizuje edukację włączającą – chodzi o wyposażenie uczniów niepełnosprawnych w niezbędne kompetencje pozwalające im włączyć się w życie społeczne, żeby byli pełnoprawnymi członkami społeczności. Na tej konferencji swoim doświadczeniem, życiem codziennym, emocjami i odczuciami podzielili się absolwenci: Jakub Oleksiak (w SOS-W uczył się w latach 2008-2018), Piotr Biernacki (2008-2017) i Kamil Suska (2003-2009).
 
Głos mają absolwenci
Jakub Oleksiak jest autystą. - Kuba jest potwierdzeniem, że szkoła specjalna nie jest przechowalnią, że tutaj się pracuje, że dla wielu dzieci z niepełnosprawnością jest szansą na rozwój, na rozwijanie się według swoich możliwości i potrzeb w odpowiednim czasie. Za chwilę dowiemy się, jak można po ośrodku specjalnym robić karierę – zapowiedziała dyr. Jarosz.
Jakub podkreślił, że pobyt w tej szkole to był dla niego dobry czas, podziękował nauczycielom, dzięki którym mógł poznać i zrozumieć świat. Następnie uczył się w I LO w Wyszkowie, tu też znalazł osoby, które mu pomagały. Zdał maturę („Musiałem poprawiać matematykę, ale przecież nie ja jeden” – zauważył). Do sukcesów zaliczył zdanie egzaminu na prawo jazdy. Obecnie jest słuchaczem II roku policealnej szkoły rzemiosł artystycznych KamArti, działającej przy warszawskim Teatrze Kamienica.
- Bez waszej pomocy nigdy nie osiągnąłbym tak wiele – podziękował na zakończenie swoim nauczycielom.
Piotr Biernacki jest absolwentem szkoły przysposabiającej do pracy.
- Był jednym z najkulturalniejszych uczniów w ośrodku – podkreśliła Edyta Jarosz.
Piotr początkowo bał się, że nie odnajdzie się w tej szkole, ale odnalazł się bardzo dobrze. Od 5 lat jest uczestnikiem Warsztatów Terapii Zajęciowej w Wyszkowie, uczy się obsługi komputera, samodzielnego korzystania z miejsc publicznych, takich jak fryzjer, kościół, restauracja. Jest jednym z dziennikarzy internetowego Radia SoVo, a także self-adwokatem, czyli rzecznikiem osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ostatnio brał udział w treningu mieszkaniowym.
Absolwentem szkoły przysposabiającej do pracy jest również Kamil Suska. Ma zdolności artystyczne (w czasie nauki w szkole miał wiele wystaw, m.in. w Domu Poselskim), ale chce pracować. Zaraz po ukończeniu szkoły podjął pracę w Warszawie, w firmie prowadzącej działalność usługową, zajmuje się m.in. sprzątaniem, gotowaniem. Pracował w wielu miejscach, chwali sobie pracę w IKEI.
- Szkoła dała mi dużo pewności siebie i jestem z siebie zadowolony – podsumował Kamil.
- Jego aktywność była dla nas dużym zaskoczeniem i cieszymy się, że mamy takich absolwentów – dodała pani dyrektor.
 
Głos rodziców
Przemyśleniami dotyczącymi zmagania się w codziennym życiu z niepełnosprawnością swoich dwóch synów (autystyków) z uczestnikami konferencja podzieliła się Agnieszka Decewicz. Co jej pomogło? Np. świadomość, że nie da się wszystkiego zrobić idealnie, że nie należy bać się zmiany placówki, że trzeba dbać też o swoje potrzeby (szczęśliwy rodzic to szczęśliwe dziecko). Co było trudne? Niewiedza, szukanie rozwiązania, brak odpowiedniego wsparcia. Co zyskała? Cierpliwość, relacje (spotkała wielu wspaniałych ludzi). Co straciła? Wiele relacji rodzinnych i społecznych, poczucie stabilności i przewidywalność, realizację zawodową. Czego potrzebuje? Elastycznego systemu edukacji z indywidualnym podejściem do dziecka z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności, zmniejszenia biurokracji w kwestii orzeczeń o niepełnosprawności, słuchania rodzica i współpracy z nim.
Po tej prelekcji zaprezentowali się uczniowie, którzy uczestniczyli w zrealizowanym w ramach projektu konkursie recytatorskim: Andżelika, Wiktoria i Czarek. W holu można było oglądać piękne prace plastyczne
W drugiej części konferencji głos zabrali prelegenci związani z projektem: Elżbieta Neroj - zastępca dyrektora Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej w Ministerstwie Edukacji i Nauki (wśród 4,7 mln uczniów u ponad 5% stwierdza się potrzebę kształcenia specjalnego), Hanna Kasperowicz – lider Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą w Węgrowie, Edyta Widawska - prof. Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Beata Jachimczak - prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr Radosław Piotrowicz - Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
„Konferencja była okazją do spotkania się i wymiany doświadczeń osób związanych ze szkolnictwem specjalnym oraz na co dzień pracujących z osobami z niepełnosprawnością – wszystkich, którym dobro niepełnosprawnych leży na sercu” – podsumował na swojej stronie internetowej SOS-W.
WOK Hutnik - Koncert szantowy
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość
Toobit x TradingView: płynny handel kontraktami terminowymi z precyzją na poziomie profesjonalnym

Toobit x TradingView: płynny handel kontraktami terminowymi z precyzją na poziomie profesjonalnym

zobacz więcej
Przy szkołach nie będzie strefy wolnej od dymu tytoniowego

Przy szkołach nie będzie strefy wolnej od dymu tytoniowego

Rada miejska nie będzie procedowała uchwały dotyczącej wprowadzenia strefy wolnej od dymu tytoniowego w okolicy szkół przy ulicy Świętojańskiej w Wyszkowie. Zdaniem radnych nie rozwiązałoby to problemu, bo palący uczniowie po prostu przenieśliby się ulicę dalej.
zobacz więcej
Co to jest strona bierna w angielskim?

Co to jest strona bierna w angielskim?

Strona bierna w angielskim to jedna z konstrukcji tworzenia zdań, która może wydawać się na początku dość trudna, ale zdecydowanie warto ją opanować. Znacznie wzbogaca styl wypowiedzi, a także pozwala lepiej zrozumieć kontekst niektórych treści. Zobacz, czym się wyróżnia i jak ją tworzyć.
zobacz więcej
Sporządzanie testamentu – sprawdź, co warto wiedzieć!

Sporządzanie testamentu – sprawdź, co warto wiedzieć!

Testament to zazwyczaj dokument, w którym autor zawiera informacje na temat rozporządzenia dotyczącego własnego majątku na wypadek śmierci. Według obowiązującego prawa, powinien on zawierać postanowienia wyłącznie jednej osoby – w Polsce nie ma bowiem dopuszczenia ważności testamentów wspólnych; oznacza to, że jeżeli dojdzie do sporządzenia takowego dokumentu, w świetle prawa będzie on nieważny. W naszym kraju dzielimy testamenty na zwykłe oraz szczególne; do pierwszej grupy należy między innymi testament notarialny (sporządzany przez notariusza) oraz holograficzny (odręczny), zaś druga grupa dokumentów obejmuje testament ustny, a także wojskowy. Jak sporządzić testament i na czym konkretnie polega dziedziczenie systemowe? Czy dokument może zostać uznany za nieważny? Już dziś poznaj odpowiedzi na te oraz inne pytania!
zobacz więcej