Układ kierowniczy Ursusa C-360

Wydarzenia

Układ kierowniczy Ursusa C-360

26.04.2022
autor:
Ursus C-360 był i nadal jest jedną z najbardziej charakterystycznych maszyn nieodłącznie związanych z obrazem polskiej wsi. Legendarna 60-tka zawdzięcza swoją sławę dość prostej budowie i mechanice, a jednocześnie niespotykanej do tej pory w ciągnikach wytrzymałości. Polscy rolnicy doceniają to, że części do Ursusa są stosunkowo tanie. Dodając do tego niskie spalanie i niezwykle małą podatność na awarię, można śmiało stwierdzić, że ten traktor w pełni zasłużył na swoją renomę. Kultowy Ursus C-360 wprowadził na rynek kilka nowoczesnych rozwiązań technicznych. Szczególną uwagę warto zwrócić przede wszystkim na oś przednią C-360 i cały układ kierowniczy.
 

Układ kierowniczy Ursusa C-360

Każdy rolnik doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest mechanizm kierowniczy w ciągniku. Poprzednie generacje maszyn rolniczych były bardzo niedokładne i dość powolnie przenosiły ruch z kierownicy na koła, co w znacznym stopniu utrudniało wszelakie prace polowe. Firma Ursus dołożyła wszelkich starań, aby naprawić bolączki towarzyszące wcześniejszym modelom i zbudowała, bardzo nowoczesny — jak na tamte czasy, solidny układ kierowniczy, zwany układem jednodrążkowym. Umożliwiał on skręcanie obydwu kół przednich za pomocą jednego podłużnego drążka. Sama oś przednia C-360 nie różniła się od tej montowanej w starszej wersji Ursusa, czyli tzw. 30-stce. Była ona rozsuwana, z przekrojem rurowym i umożliwiała uzyskanie dwóch różnych rozstawów kół przednich. Sam drążek miał możliwość wydłużania, pozwalając na zachowanie zbieżności kół przednich. Po latach eksploatacji okazało się, że to rozwiązanie bardzo dobrze sprawdza się w pracy polowej.

Charakterystyka osi przedniej C-360

Najbardziej zwracającym uwagę komponentem technicznym jest nowy mechanizm przekładni kierowniczej typu kulkowego, zapewniający wyjątkową trwałość. Producent miał na celu także podwyższenie komfortu kierowcy. Dzięki temu rozwiązaniu można było zdecydowanie łatwiej i pewniej sterować ciągnikiem. Podczas wielogodzinnych prac polowych miało to bardzo duże znaczenie. Sam mechanizm kulkowy był smarowany olejem, który uzupełniało się przez korek spustowy po prawej stronie ciągnika. Nie była to oczywiście jedyna smarowana część w układzie. Do tej grupy należały także przeguby kuliste zarówno podłużnego, jak i poprzecznego drążka kierowniczego, a także osie zwrotnic i sworzeń. Dzięki temu oś przednia C-360 gwarantowała wygodną i dość długotrwałą eksploatację ciągnika.

Części zamienne do układu kierowniczego C-360

Zastosowanie smarów na większą skalę w układzie kierowniczym spowodowało, że znacznie obniżyła się jego ogólna awaryjność. Przekładnia kierownicza typu kulkowego w Ursusie C-360 w przeszłości była stawiana za wzór solidnego i trwałego mechanizmu. Jednakże oś przednia i cały układ kierowniczy nie są niestety niezniszczalne. Dlatego też ich odpowiednia konserwacja jest szczególnie istotna. Oprócz stosowania odpowiednich olejów i smarów warto zwrócić uwagę na części zamienne do ciągnika Ursus C-360. W internetowych sklepach rolniczych można kupić wysokiej klasy zamienniki, które jakością dorównują oryginałom, a są dostępne w dużo korzystniejszych cenach. Stosując je, mamy pewność, że ciągniki i maszyny rolnicze będą odpowiednio serwisowane i posłużą w dobrym stanie przez długie lata.

Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość