PKP szykują nam rewolucję

Wydarzenia

PKP szykują nam rewolucję

21.02.2024
autor: Sylwia Bardyszewska
Wiadukt kolejowy zamiast przejazdu na ul. Pułtuskiej, nowy przystanek w pobliżu ul. Serockiej i nowy most kolejowy - to niektóre założenia modernizacji linii kolejowej Tłuszcz - Ostrołęka. Gdzie powstaną kładki, które przejazdy zostaną zlikwidowane? Mieszkańcy mogą się tego dowiedzieć na spotkaniach informacyjnych organizowanych przez autorów studium wykonalności zadania. Rozwiązania proponowane na terenie gmin Wyszków i Zabrodzie zostaną zaprezentowane 27 lutego w budynku CKU w Wyszkowie, na terenie gminy Długosiodło - 28 lutego w budynku świetlicy w Goworowie.
 
O szumnych planach modernizacji linii kolejowej Tłuszcz - Ostrołęka pisaliśmy już na łamach „Nowego Wyszkowiaka” w ubiegłym roku. Jak informowała wówczas Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., każdy z analizowanych wariantów zakłada dobudowę drugiego toru na odcinku Tłuszcz – Ostrołęka, dostosowanie linii do prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich 160 km/h lub 200 km/h (w zależności od wariantu) oraz stacji do obsługi pociągów towarowych o długości min. 750 m.
Propozycje zmian zostały wówczas zaprezentowane samorządom, a tu podejście było różne. Każdemu zależy na jak najszybszym połączeniu kolejowym, ale niektóre zmiany mogłyby być rewolucyjne. 
Przedstawiono dwa warianty: I - dostosowanie linii kolejowej do prędkości 160 km/h, co nie wiązałoby się z dużymi zmianami, II - dostosowanie linii do prędkości 200 km/h, co z kolei mogłoby wywrócić do góry nogami układ drogowy w mieście. Nie ma możliwości wybrania najlepszych rozwiązań z I i II wariantu. 
Przypomnijmy, że władze Wyszkowa nie zgodziły się na dwa najbardziej rewolucyjne rozwiązania. Pierwsze zakładał taki przebieg drugiego toru, który wymagałby… rozebrania najnowszego boiska na wyszkowskim stadionie, drugi - zamknięcie przejazdu kolejowego na ul. 3 Maja i skierowanie ruchu samochodowego ulicą Okrzei. Miałby powstać tunel, ale tylko dla pieszych i rowerzystów.

Wybrany wariant w szczegółach zostanie zaprezentowany na planowanych spotkaniach. Ogólnie rzecz biorąc zakłada m.in.:
dobudowę drugiego toru na odcinku Tłuszcz – Ostrołęka
uzyskanie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich 160 km/h wraz z elementami dla 200 km/h (geometria linii w miejscach, gdzie wykazuje ona podatność modernizacyjną)
poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez przebudowę na skrzyżowania dwupoziomowe części przejazdów kolejowo – drogowych, zmianę kategorii oraz likwidację i budowę dróg równoległych
budowę nowych punktów obsługi podróżnych (przystanków i stacji) oraz modernizację istniejących
przebudowę układu torowego stacji Wyszków w celu umożliwienia strefowania pociągów regionalnych na stacji
odbudowę stacji Dalekie
dostosowanie stacji do obsługi pociągów towarowych o długości min. 750 m.

Planowane lokalizacje stacji i przystanków oraz nowych obiektów na terenie powiatu wyszkowskiego
Grzegorzewo: budowa nowych peronów w istniejącej lokalizacji
Mostówka: przebudowa układu torowego stacji wraz z budową nowego peronu, dojście przejściem pod torami
Lucynów: budowa nowych peronów w istniejącej lokalizacji
Rybienko: budowa nowych peronów w istniejącej lokalizacji
Budowa nowych mostów kolejowych na rzece Bug wraz z kładką pieszo-rowerową
 

Wyszków miasto: budowa nowego przystanku w pobliżu ul. Serockiej; dojście do peronu z wiaduktu oraz poziomu terenu od. ul. 3 Maja i Okrzei


 
Budowa wiaduktu kolejowego zamiast przejazdu na ul. Pułtuskiej


 
stacja Wyszków: przebudowa układu torowego stacji wraz z budową nowych peronów; likwidacja istniejącej kładki i budowa przejścia pod torami
Leszczydół: budowa nowych peronów w istniejącej lokalizacji
Dalekie: przebudowa układu torowego stacji wraz z budową nowych peronów w nowej lokalizacji w pobliżu ul. Czarnej Jagody; dojście do peronu z nowego przejścia podziemnego
Zygmuntowo: budowa nowych peronów w nowej lokalizacji; przystanek przeniesiony ok. 900 m na północ; przejazd w ciągu drogi Zygmuntowo - Przetycz-Folwark
Stare Bosewo (stacja Przetycz): modernizacja stacji wraz z budową nowych peronów; dojście z przejścia podziemnego na peron, wraz z dowiązaniem do nowego budynku dworca
Prabuty: budowa nowych peronów w nowej lokalizacji, zmiana lokalizacji przystanku o ok. 700 m na południe (droga Prabuty - Wólka Piaseczna)\
 
Autorem studium wykonalności jest spółka BBF. Rozwiązania proponowane na terenie gmin Wyszków i Zabrodzie zostaną zaprezentowane na spotkaniu, które odbędzie się 27 lutego o godz. 17 w budynku Centrum Kształcenia Ustawicznego przy ul. Matejki w Wyszkowie, na terenie gminy Długosiodło - 28 lutego o godz. 17 w budynku świetlicy w Goworowie, przy ul. Ostrołęckiej 31.
W pierwszej części spotkania przedstawione zostaną rozwiązania wybranego wariantu w zakresie planowanego układu torowego, stacji i przystanków, przejazdów i układów drogowych oraz innych obiektów inżynieryjnych (kładki i przejścia dla pieszych i rowerów). W drugiej części uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań do proponowanych rozwiązań.
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość
Przy szkołach nie będzie strefy wolnej od dymu tytoniowego

Przy szkołach nie będzie strefy wolnej od dymu tytoniowego

Rada miejska nie będzie procedowała uchwały dotyczącej wprowadzenia strefy wolnej od dymu tytoniowego w okolicy szkół przy ulicy Świętojańskiej w Wyszkowie. Zdaniem radnych nie rozwiązałoby to problemu, bo palący uczniowie po prostu przenieśliby się ulicę dalej.
zobacz więcej
Nowe rady nadzorcze miejskich spółek

Nowe rady nadzorcze miejskich spółek

Z dniem 25 kwietnia burmistrz powołał nowe rady nadzorcze miejskich spółek.
zobacz więcej
Zadbaj o swoje rusztowanie - spraw, by konstrukcja mogła służyć latami!

Zadbaj o swoje rusztowanie - spraw, by konstrukcja mogła służyć latami!

Rusztowania stanowią nieodłączną składową niemal każdej budowy, podczas której uwzględniane są prace na wysokości. Ich solidność oraz bezpieczeństwo ma bowiem kluczowe znaczenie zarówno dla ochrony pracowników, jak i efektywności procesów budowlanych. Chociaż obecnie mamy do czynienia z naprawdę wytrzymałymi, a co za tym idzie także długowiecznymi konstrukcjami, regularna konserwacja oraz dbałość o nie są niezbędne ku temu, by możliwe było zminimalizowanie awarii oraz uszkodzeń, jakie w efekcie mogłyby zasądzić o wypadku i spowodować liczne opóźnienia w pracy. Sprawdź, jak zapobiec tragedii dzięki regularnej pielęgnacji rusztowania! Przygotowaliśmy kilka podpowiedzi, które być może pomogą Ci cieszyć się posiadaną konstrukcją przez lata – bez awarii i wypadków.
zobacz więcej
Nie żyje papież Franciszek

Nie żyje papież Franciszek

W wielkanocny poniedziałek, o godz. 7.35 zmarł Papież Franciszek. Wczoraj jeszcze pojawił się na balkonie bazyliki Świętego Piotra na południowe błogosławieństwo Urbi et Orbi, czyli miastu i światu.
zobacz więcej