Wiadukt kolejowy zamiast przejazdu na ul. Pułtuskiej, nowy przystanek w pobliżu ul. Serockiej i nowy most kolejowy - to niektóre założenia modernizacji linii kolejowej Tłuszcz - Ostrołęka. Gdzie powstaną kładki, które przejazdy zostaną zlikwidowane? Mieszkańcy mogą się tego dowiedzieć na spotkaniach informacyjnych organizowanych przez autorów studium wykonalności zadania. Rozwiązania proponowane na terenie gmin Wyszków i Zabrodzie zostaną zaprezentowane 27 lutego w budynku CKU w Wyszkowie, na terenie gminy Długosiodło - 28 lutego w budynku świetlicy w Goworowie.
O szumnych planach modernizacji linii kolejowej Tłuszcz - Ostrołęka pisaliśmy już na łamach „Nowego Wyszkowiaka” w ubiegłym roku. Jak informowała wówczas Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., każdy z analizowanych wariantów zakłada dobudowę drugiego toru na odcinku Tłuszcz – Ostrołęka, dostosowanie linii do prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich 160 km/h lub 200 km/h (w zależności od wariantu) oraz stacji do obsługi pociągów towarowych o długości min. 750 m.
Propozycje zmian zostały wówczas zaprezentowane samorządom, a tu podejście było różne. Każdemu zależy na jak najszybszym połączeniu kolejowym, ale niektóre zmiany mogłyby być rewolucyjne.
Przedstawiono dwa warianty: I - dostosowanie linii kolejowej do prędkości 160 km/h, co nie wiązałoby się z dużymi zmianami, II - dostosowanie linii do prędkości 200 km/h, co z kolei mogłoby wywrócić do góry nogami układ drogowy w mieście. Nie ma możliwości wybrania najlepszych rozwiązań z I i II wariantu.
Przypomnijmy, że władze Wyszkowa nie zgodziły się na dwa najbardziej rewolucyjne rozwiązania. Pierwsze zakładał taki przebieg drugiego toru, który wymagałby… rozebrania najnowszego boiska na wyszkowskim stadionie, drugi - zamknięcie przejazdu kolejowego na ul. 3 Maja i skierowanie ruchu samochodowego ulicą Okrzei. Miałby powstać tunel, ale tylko dla pieszych i rowerzystów.
Wybrany wariant w szczegółach zostanie zaprezentowany na planowanych spotkaniach. Ogólnie rzecz biorąc zakłada m.in.:
Wybrany wariant w szczegółach zostanie zaprezentowany na planowanych spotkaniach. Ogólnie rzecz biorąc zakłada m.in.:
• dobudowę drugiego toru na odcinku Tłuszcz – Ostrołęka
• uzyskanie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich 160 km/h wraz z elementami dla 200 km/h (geometria linii w miejscach, gdzie wykazuje ona podatność modernizacyjną)
• poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez przebudowę na skrzyżowania dwupoziomowe części przejazdów kolejowo – drogowych, zmianę kategorii oraz likwidację i budowę dróg równoległych
• budowę nowych punktów obsługi podróżnych (przystanków i stacji) oraz modernizację istniejących
• przebudowę układu torowego stacji Wyszków w celu umożliwienia strefowania pociągów regionalnych na stacji
• odbudowę stacji Dalekie
• dostosowanie stacji do obsługi pociągów towarowych o długości min. 750 m.
Planowane lokalizacje stacji i przystanków oraz nowych obiektów na terenie powiatu wyszkowskiego
Grzegorzewo: budowa nowych peronów w istniejącej lokalizacji
Mostówka: przebudowa układu torowego stacji wraz z budową nowego peronu, dojście przejściem pod torami
Lucynów: budowa nowych peronów w istniejącej lokalizacji
Rybienko: budowa nowych peronów w istniejącej lokalizacji
Budowa nowych mostów kolejowych na rzece Bug wraz z kładką pieszo-rowerową

Wyszków miasto: budowa nowego przystanku w pobliżu ul. Serockiej; dojście do peronu z wiaduktu oraz poziomu terenu od. ul. 3 Maja i Okrzei

Budowa wiaduktu kolejowego zamiast przejazdu na ul. Pułtuskiej

stacja Wyszków: przebudowa układu torowego stacji wraz z budową nowych peronów; likwidacja istniejącej kładki i budowa przejścia pod torami
Leszczydół: budowa nowych peronów w istniejącej lokalizacji
Dalekie: przebudowa układu torowego stacji wraz z budową nowych peronów w nowej lokalizacji w pobliżu ul. Czarnej Jagody; dojście do peronu z nowego przejścia podziemnego
Zygmuntowo: budowa nowych peronów w nowej lokalizacji; przystanek przeniesiony ok. 900 m na północ; przejazd w ciągu drogi Zygmuntowo - Przetycz-Folwark
Stare Bosewo (stacja Przetycz): modernizacja stacji wraz z budową nowych peronów; dojście z przejścia podziemnego na peron, wraz z dowiązaniem do nowego budynku dworca
Prabuty: budowa nowych peronów w nowej lokalizacji, zmiana lokalizacji przystanku o ok. 700 m na południe (droga Prabuty - Wólka Piaseczna)\
Autorem studium wykonalności jest spółka BBF. Rozwiązania proponowane na terenie gmin Wyszków i Zabrodzie zostaną zaprezentowane na spotkaniu, które odbędzie się 27 lutego o godz. 17 w budynku Centrum Kształcenia Ustawicznego przy ul. Matejki w Wyszkowie, na terenie gminy Długosiodło - 28 lutego o godz. 17 w budynku świetlicy w Goworowie, przy ul. Ostrołęckiej 31.
W pierwszej części spotkania przedstawione zostaną rozwiązania wybranego wariantu w zakresie planowanego układu torowego, stacji i przystanków, przejazdów i układów drogowych oraz innych obiektów inżynieryjnych (kładki i przejścia dla pieszych i rowerów). W drugiej części uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań do proponowanych rozwiązań.