Baner desktopowy
Baner mobilny
materialy/info/med1/15062.jpg

Wydarzenia

Mieszkańcy zainteresowani przebudową linii kolejowej (FOTO)

29.02.2024
autor: Sylwia Bardyszewska (opr.)
Koncepcja modernizacji linii kolejowej Tłuszcz-Ostrołęka, którą zaprezentowano 27 lutego, przewiduje zastąpienie przejazdu kolejowego na ul. Pułtuskiej tunelem dla samochodów. To rozwiązanie wzbudziło wśród uczestników spotkania spore wątpliwości. Ich zdaniem taki tunel byłby natomiast dobrym rozwiązaniem na ul. 3 Maja. Padały też pytania m.in. o miejsca parkingowe przy przystankach oraz o układ stacji na terenie gminy Zabrodzie.
 
Wtorkowe spotkanie cieszyło się bardzo dużą frekwencją, zwłaszcza że dotyczyło dwóch gmin: Wyszków i Zabrodzie, gdzie linia kolejowa ma duże znaczenie dla układu drogowego i komfortu życia mieszkańców. 
Obecnie planowana przez PKP inwestycja jest na etapie studium wykonalności zadania. - To najwcześniejszy etap realizacji projektu, wstępny. Ma za zadanie określić zasadność jego realizacji, koszty, korzyści, ryzyka, bardzo wstępne parametry techniczne – wyjaśniał przedstawiciel PKP. - Dalszym etapem byłaby realizacja projektowa, ale w tym momencie nie mamy finansowania całego projektu. Znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. 
 
Pociąg do Warszawy co godzinę
Autorem studium wykonalności jest spółka BBF. - W wyniku analizy wariantów jako projektanci wskazaliśmy wariant z najwyższym bilansem kosztów i korzyści. Nie został zatwierdzany przez PKP, pewne rozwiązania trzeba uszczegółowić – zastrzegli autorzy projektu. - Najwcześniejsza perspektywa, jak pojawią się pieniądze na projekt, a potem na budowę, to za 5-6 lat wbicie pierwszej łopaty. Dziś, rysując koncepcję, wpływamy na otoczenie projektu, ale w rzeczywistości może się inaczej wydarzyć. Jesteśmy w bardzo wczesnym procesie etapu inwestycyjnego. 
Przystępując do prac nad studium, autorzy zwrócili się do Kolei Mazowieckich i PKP Intercity, ile pociągów zamierzają uruchomić po modernizacji linii. - Jeśli chodzi o przewozy regionalne, to Urząd Marszałkowski wskazał, że chciałby uruchamiać z Warszawy Wileńskiej do Wyszkowa zwykłe pociągi regionalne w liczbie 40 na dobę; średnia częstotliwość kursowania – jeden pociąg co godzinę od rana do wieczora – relacjonowali projektanci. - Do tego pociągi regionalne i regionalne przyspieszone z Warszawy Zachodniej do Ostrołęki; częstotliwość też jeden pociąg regionalny co godzinę przez całą dobę i pociągi przyspieszone w godzinach szczytu. Z perspektywy mieszkańców Wyszkowa i okolic byłby pociąg co pół godziny do Warszawy, do tego pociągi przyspieszone. PKP Intercity zadeklarowały, że chcą uruchamiać jeden pociąg co godzinę do Warszawy. 
Ogólnie rzecz biorąc studium zakłada m.in.:
• dobudowę drugiego toru na odcinku Tłuszcz – Ostrołęka
• uzyskanie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich 160 km/h wraz z elementami dla 200 km/h (geometria linii w miejscach, gdzie wykazuje ona podatność modernizacyjną)
• poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez przebudowę na skrzyżowania dwupoziomowe części przejazdów kolejowo – drogowych, zmianę kategorii oraz likwidację i budowę dróg równoległych
• budowę nowych punktów obsługi podróżnych (przystanków i stacji) oraz modernizację istniejących
• przebudowę układu torowego stacji Wyszków w celu umożliwienia strefowania pociągów regionalnych na stacji
• odbudowę stacji Dalekie
• dostosowanie stacji do obsługi pociągów towarowych o długości min. 750 m.
 
Planowane lokalizacje stacji i przystanków oraz nowych obiektów na terenie powiatu wyszkowskiego
Grzegorzewo: budowa nowych peronów w istniejącej lokalizacji
Mostówka: przebudowa układu torowego stacji wraz z budową nowego peronu, dojście przejściem pod torami
Lucynów: budowa nowych peronów w istniejącej lokalizacji
Przejazd Tumanek – likwidacja
Rybienko: budowa nowych peronów w istniejącej lokalizacji
Most kolejowy: przebudowa i rozbudowa o dodatkowy tor, kładkę pieszo-rowerową – na podstawie wniosku urzędu miejskiego
Wyszków miasto: budowa nowego przystanku w pobliżu ul. Serockiej; dojście do peronu z wiaduktu oraz poziomu terenu od. ul. 3 Maja i Okrzei
wiadukt na ul. Serockiej: przebudowa
Likwidacja przejazdu na ul. Pułtuskiej i budowa tunelu dla samochodów poruszających się drogą wojewódzką. Takie rozwiązanie nie przewiduje połączenia z ul. Pułtuską ulic Zakolejowej i Okrzei. 
stacja Wyszków: przebudowa układu torowego stacji wraz z budową nowych peronów; likwidacja istniejącej kładki i budowa przejścia pod torami
Leszczydół: budowa nowych peronów w istniejącej lokalizacji
Dalekie: przebudowa układu torowego stacji wraz z budową nowych peronów w nowej lokalizacji w pobliżu ul. Czarnej Jagody; dojście do peronu z nowego przejścia podziemnego
 
To rozbudowa pod cargo, a nie ruch pasażerski
Kontrowersje wzbudziło rozwiązanie planowane na ul. Pułtuskiej w Wyszkowie. Uczestnicy spotkania podkreślali, że tunel i brak połączenia ul. Pułtuskiej z Zakolejową i Okrzei znacznie utrudni ruch w Wyszkowie i ograniczy pracę znajdujących się tam punktów usługowo-handlowych.
- Ten temat musimy z pewnością przepracować z Mazowieckim Zarządem Dróg Wojewódzkich (właścicielem ul. Pułtuskiej), żeby szukać bardziej kompromisowego rozwiązania, które uwzględniałoby realia, żeby ul. Zakolejową i Okrzei przynajmniej z jednej strony wpleść – zapowiedział naczelnik wydziału inwestycji Adam Mróz. 
Wskazywano, że budowa tunelu jest rozwiązaniem wskazanym bardziej na ul. 3 Maja. Tamta strona miasta rozbudowuje się, między ulicami Szpitalną i KEN powstaje duże osiedle budynków wielorodzinnych, więc ruch będzie większy. Nie należy zapominać również o karetkach kursujących do szpitala. Budowa tunelu dla samochodów w miejscu przejazdu kolejowego znacznie upłynniłaby więc ruch. - My się zatkamy za 10 lat. Duże osiedla tam powstają – zauważył Waldemar Sobczak.
Projektanci przekonywali, że przejazd kolejowy na ul. Pułtuskiej nie może zostać: - Ze względu na zwiększoną liczbę pociągów, przejazd, byłby prawie cały czas zamknięty – przekonywali. - Tylko dwa rozwiązania wchodzą w grę: albo tunel, albo wiadukt. Uciążliwość budowy wiaduktu byłaby jeszcze większa. Poza tym jest połączenie okolicznymi drogami. Braliśmy pod uwagę minimalizację wyburzeń, minimalizację uciążliwości dla okolicznych mieszkańców. 
Co z punktami usługowo-handlowymi? - Krótszych murów oporowych nie bardzo da się zrobić. Staraliśmy się jak najmniej odcinać – wyjaśniali projektanci. 
- Pociągi raz na godzinę to bzdura – studium krytykował Karol May. - Cały ten plan nie przewiduje żadnej infrastruktury dla komunikacji autobusowej, parkingów. Żadnej oferty, która zachęci ludzi do korzystania z pociągów. To rozbudowa pod cargo, a nie ruch pasażerski.
- Najlepsze miejsce do parkowania samochodów w Wyszkowie to tzw. park kolejowy. To doskonałe miejsce, żeby rozładować w Wyszkowie tłok – przekonywał Waldemar Sobczak.
Autorzy studium zastrzegli, że kwestie parkingów rozważane są na kolejnym etapie, czyli w projekcie inwestycji. W przypadku większych parkingów typu park&drive przepisy nie regulują, czy budować ma je samorząd, czy kolej. 
 
Stacje powinny być tam, gdzie pasażerowie
Mieszkaniec Deskurowa skrytykował pomysł zamknięcia przejazdu w Tumanku. Zwiększonego ruchu obawia się mieszkanka Lucynowa, która mieszka w pobliżu torów: - Będziemy mieli w Lucynowie zwiększony ruch samochodów i pociągów. 
Większego hałasu obawiają się zresztą mieszkańcy także innych terenów położonych przy torach. Projektanci próbowali uspokajać obawy wizjami pomiarów hałasu i budowy ekranów akustycznych.
Swoje wątpliwości zgłaszali również mieszkańcy gminy Zabrodzie. Pojawił się nawet pomysł likwidacji przystanku w Grzegorzewie i przeniesienia go do Dębinek. 
- Stacje powinny być tam, gdzie pasażerowie. Wnioskowałbym więc raczej o nowy przystanek w Zabrodziu – najliczniejszej miejscowości – pomysły komentował wójt Krzysztof Jezierski. - Może być przystanek muzeum w Dębinkach, ale daleki byłbym od likwidacji stacji Grzegorzewo.
Tworzenie dodatkowych przystanków to według projektantów wątpliwa sprawa, ponieważ wydłużają czas przejazdu. 
 

Sonda

Jak oceniasz koncepcję przebudowy linii kolejowej Tłuszcz - Ostrołęka?
77.27% (34 głosów)
22.73% (10 głosów)
Bezpłatny dojazd do Muzeum Cypriana Norwida w Dębinkach
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość
Zitcom
Zitcom