Baner desktopowy
Baner mobilny
materialy/info/med1/14615.jpg

Wydarzenia

Kolej na park i kolej na zmiany w planie

27.09.2023
autor: Sylwia Bardyszewska
Na najbliższej sesji (28 września) radni podejmą decyzję w sprawie uwzględnienia lub odrzucenia uwag zgłoszonych do projektu planu zagospodarowania terenu przy torach, gdzie gmina planuje realizację projektu „Kolej na park”. Z dyskusji wynika, że radni nie są przekonani do zmian, zwłaszcza zmniejszania powierzchni biologicznie czynnej.
 
Przypomnijmy, że dzięki wsparciu z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego w wysokości 4 mln zł, pierwsza część zadania „Kolej na park” weszła w etap realizacji. Obejmuje ona przebudowę części komunikacyjnej na terenie dworca PKS, uporządkowanie terenu zieleni, modernizację i nadanie nowych funkcji zakupionym przez gminę starym wagonom kolejowym oraz modernizację budynku stacji PKP. 
Jednocześnie gmina przystąpiła do kolejnego etapu inwestycji - prac koncepcyjnych dla drugiej części terenu. W Wyszkowie ma powstać pierwsza na Mazowszu kolej lilipucia. Park miejski, park edukacyjny i park rozrywki w jednym.
Z realizacją tego zamysłu związane są proponowane przez urząd zmiany w planie zagospodarowania terenu. Ze strony mieszkańców wpłynęły uwagi, a o tym czy je uwzględnić, czy nie radni miejscy zdecydują na najbliższej sesji. Dyskutowali na ten temat na wspólnym posiedzeniu komisji. 
Urzędnicy proponują odrzucenie uwagi dotyczącej wprowadzenia zapisu o punkcie rozrywki dla dzieci. - Nie chcemy takiego zapisu wprowadzać. To ma być teren ogólnodostępny dla dorosłych i dzieci, ale nie chcemy, żeby ktoś nam później zarzucił, że nie wykonaliśmy np. placu zabaw - argumentowała naczelnik wydziału zagospodarowania przestrzennego Agnieszka Kostrzewa.
Kolejna uwaga dotyczy pozostawienia dotychczasowego przeznaczenia terenu, czyli podstawowego - zieleni urządzonej i uzupełniającego - usług nieuciążliwych. Urzędnicy przekonują radnych, by tej uwagi również nie uwzględniać. - Zwiększyliśmy linię zabudowy w stosunku do poprzedniego planu, aby umożliwić zagospodarowanie całego terenu, ale na dzień dzisiejszy nie wiemy dokładnie, gdzie będą obiekty związane z projektem „Kolej na park”. Prace są w toku - argumentowała Agnieszka Kostrzewa.
Następna uwaga dotyczy pozostawienia maksymalnej intensywności zabudowy na poziomie wskaźnika 0,5. Nowy plan wprowadza intensywność na poziomie 1,5. - Nie zakładamy, że zabudujemy działki z maksymalną intensywnością. Chcemy wprowadzić taki zapis, bo może w przyszłości okazać się niezbędny - mówi naczelnik, również przekonując do odrzucenia uwagi.
Kolejna uwaga dotyczy zachowania powierzchni biologicznie czynnej nie mniejszej niż 50%, a dla terenu zieleni urządzonej - 70%. Nowy plan przewiduje wskaźnik na poziomie 30%. - Studium zakłada 20%, ale planujemy 30%. Nie chcemy wprowadzać ograniczeń, jeśli chcielibyśmy jakąś inwestycję jeszcze robić - mówi Agnieszka Kostrzewa.
Ostatnia uwaga dotyczy zachowania dotychczasowej wysokości budynków: nie większej niż dwie kondygnacje oraz nie większej niż 10 m. - Studium zakłada 15 m, my w projekcie planu zrobiliśmy 12 m. To nie oznacza, że zabudujemy działkę takimi budynkami. Będą nam potrzebne obiekty związane z projektem „Kolej na park”, ale maksymalne wskaźniki nie będą wykorzystane - wyjaśniała naczelnik Kostrzewa.
 
To ma być park
Radni nie są przekonani do zmniejszania powierzchni biologicznej czynnej.
- Projektowana jest szybka kolej. Czy nie należy pozostawić 50% zieleni, żeby oddzielić bardziej ten teren od torów? - pytał Eugeniusz Zaremba.
- Zwłaszcza, że to ma być park - dodała Mariola Brzezińska.
- Jeśli to ma być park, to przynajmniej 50% zieleni powinno być - uważa Andrzej Lewandowski.
- Usługi przy stacji PKP są i wszyscy wiemy, jak to funkcjonuje. Zostawmy jak było do tej pory - 50 i 70%. Tam są blokowiska. Z tyłu, za torami są zakłady przemysłowe - argumentował Bogdan Osik.
- Przygotowanie projektu jest w trakcie, ale na pewno nie zrobimy tak, że wszystko zabudujemy i zieleni będzie mało - zapewniła naczelnik Kostrzewa. - Dotychczasowa linia zabudowy nie pozwala na wprowadzenie budynków w południowej części, zabudowy koniecznej dla infrastruktury parku kolejowego. Zieleni będzie dużo, bo takie są założenia. Projekt planu był analizowany z panami, którzy współpracują z naszym wydziałem zajmującym się projektowaniem tego terenu.
- Może tu chodzi o ścieżki piesze, ławki. Na wizualizacji nie widać drastycznego zmniejszenia terenów zielonych. Dałbym planistom trochę wolnej ręki, żeby z tego terenu można było skorzystać. Jeśli ograniczymy powierzchnię, nie będzie można zrobić ścieżek - przekonywał Dariusz Glinka.
- Pani naczelnik powiedziała, że nie wiemy jeszcze, co będzie. Jak będziemy wiedzieli, to wtedy można zmienić plan - uważa Bogdan Osik.
- W przypadku budynków wielorodzinnych powierzchnia biologicznie czynna jest 30%, z czego 20% na dachu. Żeby tak tutaj nie było. Otwieramy furtkę. Nie oznacza, że z niej skorzystamy. Ale właściciele budynków usługowych będą mogli tak zrobić - dodał Radosław Biernacki.
Wracając do tematu budowy nowej nitki kolejowej do Warszawy, Eugeniusz Zaremba poruszył temat miejsc parkingowych przy dworcu: - Jeśli dojdzie do realizacji szybkiej kolei, to nie za mało będzie miejsc parkingowych? Podejrzewam, że ludzie będą przyjeżdżać samochodami, zostawiać je i jeździć pociągiem do Warszawy.
- Nie chcieliśmy przeznaczać tego terenu na parking. Na dyskusji publicznej też była taka propozycja, ale my chcemy ten teren wykorzystać inaczej, ale miejsc parkingowych będzie więcej - odpowiedziała Agnieszka Kostrzewa.
Bogdan Osik zapowiedział złożenie wniosku formalnego o zdjęcie tej uchwały z obrad. 
Naczelnik Kostrzewa przekonuje jednak, by radni nie odkładali uchwalenia nowego planu: - Nie chciałabym, żeby inny wydział miał projekt „Kolej na park”, a ja nie mam planu.
- Żeby nie posadzono nas, że odkładamy ten plan do zamrażarki i blokujemy inwestycję - poparł Czesław Lach.
Look - Oferta wakacyjna na okulary przeciwsłoneczne
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość
Koncert Uwielbienia w sanktuarium św. Rodziny (FOTO)

Koncert Uwielbienia w sanktuarium św. Rodziny (FOTO)

Wieloletnią tradycją sanktuarium św. Rodziny są koncerty uwielbienia, które zawsze odbywają się w Boże Ciało. - Niech to będzie więcej niż koncert – do wspólnej modlitwy, refleksji i zawierzenia Bogu zachęcali wykonawcy.
zobacz więcej
Co musisz wiedzieć na temat żarówek LED? Sprawdź najważniejsze informacje przed zakupem!

Co musisz wiedzieć na temat żarówek LED? Sprawdź najważniejsze informacje przed zakupem!

Żarówki LED stanowią obecnie jedno z najczęściej spotykanych źródeł światła w domach oraz mieszkaniach. Wszystko to z powodu ich licznych walorów, takich jak energooszczędność, długie działanie oraz możliwość poddania ich recyklingowi. To właśnie za ich pomocą możliwe jest zrealizowanie dowolnych scenariuszy świetlnych, które nie tylko atrakcyjnie prezentują się we wnętrzu, lecz także tworzą doskonałą kompozycję wraz z systemem inteligentnego domu. Diody LED przeznaczone są do zasilania prądem o niskim i bezpiecznym napięciu, posiadając w swojej obudowie przetwornicę impulsową. Żarówki wykonane w technologii LED stanowią innowacyjną, a przy tym także energooszczędną konstrukcję. Na inwestycję w wymianę oświetlenia na LED-owe decyduje się coraz więcej osób. Już dziś poznaj ich zalety.
zobacz więcej
Pijana matka prowadziła zapłakane dziecko

Pijana matka prowadziła zapłakane dziecko

W niedzielny wieczór patrol policji zauważył 48-letnią kobietę, która chwiejnym krokiem prowadziła rower. Razem z nią szła zapłakana 5-letnia dziewczynka.
zobacz więcej
Spokojnie, to tylko ćwiczenia

Spokojnie, to tylko ćwiczenia

Na środę, 2 lipca, na terenie zakładu Ardagh Glass Poland w Wyszkowie planowane są wspólne ćwiczenia służb ratunkowych – Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej oraz Komendy Powiatowej Policji w Wyszkowie – we współpracy z zakładem. Zakład uspokaja - nie ma powodów do niepokoju.
zobacz więcej
Zitcom
Zitcom