Kontrola nad pojazdem
Ładunek nie może naruszać stateczności pojazdu. Stateczność pojazdu to w praktyce właściwość układu mechanicznego pojazdu, która polega na tym, że układ ten samodzielnie powraca do stanu równowagi w przypadku, gdy zostanie on z tego stanu wytrącony. Szczególnie w przypadku ciężkich ładunków ważne jest to by jego ciężar nie był w stanie przeciążyć pojazdu, a w rezultacie wpłynąć na tor jego jazdy. Ładunek musi zatem być niezwykle mocno spięty z pojazdem, tak by nie było mowy o jego ruchach, które mogłyby wyprowadzić pojazd z równowagi.
Nacisk osi
Ładunek nie może także powodować przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi na drogę. Każda ulica ma swoje granice funkcjonalne, po których przekroczeniu dojść może do jej uszkodzenia. Im większy jest nacisk osi pojazdu na drogę, tym mocniej jest ona eksploatowana.
Kierowanie samochodem
Ładunek nie może utrudniać kierowania samochodem. Spełnienie lub niespełnienie tego warunku pozostaje do oceny funkcjonariuszy odpowiednich służb. Warto jednak zwrócić uwagę na rażące utrudnienia, które zagrażają bezpieczeństwu kierowcy, jak i innych pojazdów na drodze. Jeśli ładunek uniemożliwia wykonanie prostych manewrów, które pojazd nie zawierający ładunku wykonał by bez problemu to przemyśleć trzeba inną formę transportu.
Widoczność
Niedopuszczalne jest też przewożenie ładunków, które ograniczają widoczność drogi lub mogą zasłaniać sygnalizację świetlną. Tego rodzaju ładunki wpływają negatywnie na jakość podejmowanych przez kierowcę decyzji, a to skończyć może się kolizją. Równie istotne w kwestii widoczności jest też dopełnienie zaleceń w zakresie widoczności pojazdu przewożącego dany ładunek. Widoczne powinny być tablice rejestracyjne samochodu, jego oświetlenie jak i istotne oznakowanie.
Dopuszczalna masa całkowita
Każdy pojazd ma swoją ładowność tzw. dopuszczalną masę całkowitą, która określona jest w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Przekroczenie ładowności pojazdu grozi mandatem za wykroczenie drogowe. Warto wiec upewnić się ile waży nasz ładunek i oszacować czy nasz pojazd może go przewozić. Przewożenie ładunków, które powodują, że przekracza się dopuszczalną masę całkowitą, jest szkodliwe dla naszego samochodu. Nie złamie się on co prawda w pół, ale jego konstrukcja poddana ponadnormatywnym ciężarom może ulec wypaczeniu. Zajść mogą zmiany w geometrii pojazdu, niewidoczne gołym okiem, ale istotnie wpływające na jego prowadzenie przy zwiększysz prędkościach. Zmiany te często są nie do odwrócenia.
Ładunek poza obrys pojazdu
Ładunek może wystawać poza obrys pojazdu, niemniej musi spełniać dopuszczalne normy. Szerokość pojazdu wraz z wystającym ładunkiem nie może przekraczać 255 cm. Ładunek nie może wystawać zza pojazdu więcej niż na 2 metry z tyłu, z przodu jedynie 50 cm. Konieczne jest też umieszczenie na najbardziej oddalonym końcu ładunku czerwonej chorągiewki o wymiarach 50x50 cm lub lampki podkreślających jego obrys. Na koniec, normy dotyczą też maksymalnej wysokości pojazdu. Nie może ona przekraczać 4 metrów.
Dochowanie tych wszystkich norm pozwoli nam dowieść nasz ładunek do celu nawet jeśli wezwani zostaniemy do kontroli przez Policję.