Wsparcie mieszkaniowe dla wynajmujących
Jest to forma wsparcia finansowego dla osób, które mają trudności z regulowaniem comiesięcznych opłat. Dopłaty przysługują również osobom posiadającym tytuł prawny do lokalu.
Aby zakwalifikować się do programu, trzeba spełniać następujące warunki:
- zajmowane mieszkanie jest wynajmowane lub podnajmowane najpóźniej od 14 marca 2020 roku;
- wnioskodawca nie korzystał wcześniej z dopłaty do czynszu dla tego lub innego mieszkania;
- w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 40% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarstwie jednoosobowym albo 30% w wieloosobowym.
Dopłata do czynszu przysługuje w sytuacji, gdy powierzchnia mieszkalna jest nie większa niż 30% powierzchni normatywnej (w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa). Jej wysokość obliczana jest indywidualnie. Wynosi 75% miesięcznego czynszu, ale nie może przekroczyć kwoty 1500 zł.
Dochód mieszkańców powinien wynosić równo (lub mniej) 175% najniższej emerytury ZUS – w gospodarstwie wieloosobowym wspólny dochód przeliczany jest na jedną osobę i powinien być równy lub mniejszy od 125% najniższej emerytury ZUS dla roku bieżącego. Dodatek przysługuje również osobom, które przekraczają te limity – wtedy kwotę dopłaty pomniejsza się o różnicę między dochodem a limitem.
Co obejmuje dopłata do czynszu?
Ustawa opisuje, jakie wydatki mogą zostać pokryte przez dodatek mieszkaniowy. Jest on przyznawany na wszystkie okresowe świadczenia wynikające z życia w danym lokalu. W praktyce obejmuje:
- czynsz,
- opłaty związane z eksploatacją lokalu,
- zaliczki wpłacane przez właścicieli na poczet kosztów związanych z nieruchomością wspólną,
- opłaty eksploatacyjne członków spółdzielni mieszkaniowej.
Dodatek mieszkaniowy wypłacany jest przez Urząd Miasta/Gminy, za pośrednictwem ośrodka opieki społecznej. Prawo do dofinansowania można utracić, jeśli nie będzie się wywiązywać z obowiązkowych płatności przez okres trwający dłużej niż dwa miesiące.
Jak uzyskać dodatek mieszkaniowy?
Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego może zostać złożony przez każdą osobę wynajmującą (albo posiadającą tytuł prawny do nieruchomości). Nie jest konieczne posiadanie umowy najmu – wystarczy, że wnioskodawca mieszka w lokalu i ponosi koszty jego utrzymania.
Wymagane dokumenty składa się w miejskim/gminnym ośrodku pomocy społecznej osobiście albo listownie. Są to:
- wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
- deklaracja o dochodach osób mieszkających w lokalu,
- dokumenty potwierdzające powierzchnię użytkową mieszkania.
Szukasz mieszkania na wynajem? Sprawdź ofertę lokali PFR Toruń, dostępnych w ramach korzystnego najmu instytucjonalnego.