materialy/info/med1/13791.jpg

Wydarzenia

Jak skorzystać z pomocy finansowej dla młodych małżeństw na wynajem mieszkania?

27.02.2023
autor: artykuł sponsorowany
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r., młode małżeństwa (ale nie tylko!) żyjące w wynajmowanym lokum mogą liczyć na tzw. dodatek mieszkaniowy. Pomoc finansowa dla młodych małżeństw na wynajem mieszkania – jak to działa?

Wsparcie mieszkaniowe dla wynajmujących

Jest to forma wsparcia finansowego dla osób, które mają trudności z regulowaniem comiesięcznych opłat. Dopłaty przysługują również osobom posiadającym tytuł prawny do lokalu.

Aby zakwalifikować się do programu, trzeba spełniać następujące warunki:

  • zajmowane mieszkanie jest wynajmowane lub podnajmowane najpóźniej od 14 marca 2020 roku;
  • wnioskodawca nie korzystał wcześniej z dopłaty do czynszu dla tego lub innego mieszkania;
  • w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 40% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarstwie jednoosobowym albo 30% w wieloosobowym.

Dopłata do czynszu przysługuje w sytuacji, gdy powierzchnia mieszkalna jest nie większa niż 30% powierzchni normatywnej (w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa). Jej wysokość obliczana jest indywidualnie. Wynosi 75% miesięcznego czynszu, ale nie może przekroczyć kwoty 1500 zł.

Dochód mieszkańców powinien wynosić równo (lub mniej) 175% najniższej emerytury ZUS – w gospodarstwie wieloosobowym wspólny dochód przeliczany jest na jedną osobę i powinien być równy lub mniejszy od 125% najniższej emerytury ZUS dla roku bieżącego. Dodatek przysługuje również osobom, które przekraczają te limity – wtedy kwotę dopłaty pomniejsza się o różnicę między dochodem a limitem.

Co obejmuje dopłata do czynszu?

Ustawa opisuje, jakie wydatki mogą zostać pokryte przez dodatek mieszkaniowy. Jest on przyznawany na wszystkie okresowe świadczenia wynikające z życia w danym lokalu. W praktyce obejmuje:

  • czynsz,
  • opłaty związane z eksploatacją lokalu,
  • zaliczki wpłacane przez właścicieli na poczet kosztów związanych z nieruchomością wspólną,
  • opłaty eksploatacyjne członków spółdzielni mieszkaniowej.

Dodatek mieszkaniowy wypłacany jest przez Urząd Miasta/Gminy, za pośrednictwem ośrodka opieki społecznej. Prawo do dofinansowania można utracić, jeśli nie będzie się wywiązywać z obowiązkowych płatności przez okres trwający dłużej niż dwa miesiące.

Jak uzyskać dodatek mieszkaniowy?

Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego może zostać złożony przez każdą osobę wynajmującą (albo posiadającą tytuł prawny do nieruchomości). Nie jest konieczne posiadanie umowy najmu – wystarczy, że wnioskodawca mieszka w lokalu i ponosi koszty jego utrzymania.

Wymagane dokumenty składa się w miejskim/gminnym ośrodku pomocy społecznej osobiście albo listownie. Są to:

  • wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
  • deklaracja o dochodach osób mieszkających w lokalu,
  • dokumenty potwierdzające powierzchnię użytkową mieszkania.

Szukasz mieszkania na wynajem? Sprawdź ofertę lokali PFR Toruń, dostępnych w ramach korzystnego najmu instytucjonalnego.

Bug Nature Festiwal 2025
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość