Wyszków pierwszym miastem w Polsce z graficznym oznaczeniem pojemników do zbiórki opakowań szklanych

Od czytelników

Wyszków pierwszym miastem w Polsce z graficznym oznaczeniem pojemników do zbiórki opakowań szklanych

09.10.2023
autor: Łukasz Mikołajczak KOMUcom
Wyszków, jako pierwsze miasto w Polsce, umieściło na pojemnikach przeznaczonych na opakowania szklane nowe naklejki do selektywnej ich zbiórki. Projekt został stworzony przez organizację Friends of Glass Polska. Czekamy na kolejne miasta i gminy!
 
Z badań ankietowych przeprowadzonych dwa lata temu przez Friends of Glass Polska wynika, że niewłaściwa informacja na pojemnikach do segregacji opakowań szklanych jest dla konsumentów dużym utrudnieniem. W konsekwencji przekłada się to na błędną segregację. Wśród grupy odbiorców od 10 do 70 lat najczęściej wymieniane były cztery podstawowe problemy. Pierwszym jest nieczytelna informacja na pojemnikach, na co zwróciła uwagę starsza wiekowo grupa ankietowanych (za małe litery, brak wystarczających odstępów między wyrazami). Kolejnym mankamentem jest zbyt duża ilość tekstu na obecnych naklejkach. Trzecią przeszkodą jest niewystarczająca widoczność naklejki (umieszczona na klapie pojemnika stanowi problem dla niskich osób, a z kolei naklejona z przodu jest nieczytelna dla wysokich). Czwarty problemem to całkowity brak jakiejkolwiek informacji: co wrzucać do pojemnika, a czego nie.
W odpowiedzi na zgłaszane potrzeby i problemy powstał nowatorski projekt oznaczeń, który w przejrzysty sposób komunikuje zasady segregacji opakowań szklanych. Zbyteczny tekst zastąpiły piktogramy najczęściej występujących opakowań i przedmiotów szklanych w zrozumiałym kodzie kolorystycznym – czerwonym (nie wrzucamy) i zielonym (co można wrzucać). Informacja jest klarowna, a naklejki w dwóch wariantach kolorystycznych – na białym i zielonym tle zostały za darmo udostępnione do pobrania wszystkim chętnym. Z tej możliwości skorzystał właśnie Wyszków. Graficzne formy pokazujące zasady segregacji, w tym opakowań szklanych, są uniwersalnym nośnikiem informacji niezależnym od języka. jakim posługują się odbiorcy oraz ich umiejętności czytania. Szybka identyfikacja, co może być wrzucone do pojemnika, a co nie znacznie ułatwia podjęcie właściwej decyzji. Dzięki wykorzystaniu naklejek pokazujących prawidłową segregację opakowań szklanych, chcemy poprawić jakość zbieranego surowca i zmniejszyć poziom jego zanieczyszczenia. Do tego zachęcamy też innych samorządowców, polecając naklejki z zasadami prawidłowej segregacji, które sami wykorzystujemy. Ta forma przekazu pomaga mieszkańcom, a szczególnie dzieciom, ludziom starszym i osobom posługującym się innym językiem niż polski, właściwe zagospodarowanie cennego surowca jakim jest szkło - mówi Mirosław Wysocki, naczelnik wydziału ochrony środowiska w wyszkowskim Urzędzie Miejskim.
Z opinią tą zgadza się Barbara Maciałczyk z Friends of Glass w Polsce, podkreślając, że naklejki, ale też inne materiały edukacyjne, są cały czas udostępnione do bezpłatnego pobrania pod tym linkiem. Cieszymy się, że Wyszków jako pierwsze miasto w Polsce, wyznaczył nowy kierunek na drodze ku efektywniejszej zbiórce opakowań szklanych. Mamy nadzieję, że ten przykład oraz działania podejmowane w ramach kampanii Twórz Zamknięty Obieg Szkła (www.obiegszkla.pl), ogólnopolskiego konkursu dla dzieci i młodzieży EduPak Polska czy w końcu naszych własnych inicjatyw edukacyjnych – jak chociażby niedawno zrealizowanego projektu ekologicznego 3D art graffiti, które współtworzone są przy wsparciu m.in. Ardagh Glass Packaging, przyniosą efekt w postaci wyznaczonego celu – zbiórki minimum 90% dobrej jakości szkła opakowaniowego z rynku
 
Friends of Glass (Przyjaciele Szkła). To europejskie forum promujące opakowania szklane i informujące o jego zaletach. Skupia wszystkich, którzy wierzą, że szkło jest najlepszym wyborem dla zdrowia rodzin i dla środowiska. „Przyjaciele Szkła” zostali powołani w 2009 roku przez Europejską Federację Opakowań Szklanych (FEVE) w odpowiedzi na ogólnoeuropejskie badanie zlecone przez FEVE we wrześniu 2008 r. i przeprowadzone przez Instytut Badawczy InSites. Badanie to wykazało, że 74% konsumentów europejskich preferuje opakowania szklane do napojów i żywności. Dziś te dane wzrosły do 87%. Więcej informacji na profilu: www.facebook.com/friendsofglass 
Nina Wiśniewska -ados
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość