materialy/info/med1/1206.jpg

Od czytelników

Uczniowie ZS 3 i aktorzy Teatru Polskiego

15.11.2016
autor: Magdalena Królikowska
Dzięki zaproszeniu Wyszkowskiego Ośrodka Kultury, uczniowie Zespołu Szkół Nr 3 mieli niepowtarzalną okazję obejrzenia spektaklu pt. „Emigranci” według Sławomira Mrożka w wykonaniu aktorów Teatru Polskiego, Piotra Cyrwusa i Szymona Kuśmidra. Wyjście zorganizowała polonistka Magdalena Królikowska a uczestniczyły w nim wszystkie klasy maturalne oraz II TE i I LOE wraz z opiekunami: Elżbietą Michalik, Anetą Augustynik, Elwirą Sawicz-Bakułą, Agatą Zawadzką, Ewą Gałązką i Robertem Szulęckim. 
Tytułowi emigranci to AA, intelektualista, który opuścił kraj z przyczyn politycznych oraz XX, robotnik, całą swoją energię skupiający na gromadzeniu pieniędzy. Zajmują razem obskurne mieszkanie w bliżej nieokreślonym kraju Europy Zachodniej. Przebywanie we wspólnej przestrzeni doprowadza do licznych konfliktów, podkreślających rozdźwięk między inteligencją a robotnikami. AA gardzi XX, jednocześnie nie potrafiąc się od niego uwolnić, gdyż ten jest dla niego rodzajem „łącznika ze światem”.
Młodzi widzowie doskonale odczytali intencje autora, w czym pomogła przekonująca gra aktorów, którzy dosadnie scharakteryzowali grane przez siebie postaci. Doceniono finezyjne dialogi, komizm przeplatany z tragizmem a także sposób, w jaki reżyser starał się odwzorować zamysł Mrożka w ukazaniu uniwersalnego i aktualnego problemu, jakim są problemy i relacje ludzi na emigracji.
Dodatkową atrakcją dla młodzieży były warsztaty teatralne po spektaklu, w których wzięła udział grupa uczniów. Niektórzy z nich mają już doświadczenie sceniczne (Tatr Farsa, Rewia Dziecięca Sylaba czy Wyszkowski Teatr Tańca), ale i dla nich możliwość bliższego spotkania z „prawdziwymi” aktorami stanowiła nie lada wyzwanie. Piotr Cyrwus i Szymon Kuśmider wprowadzili swoich słuchaczy w świat teatru, zachęcali do przełamania własnych ograniczeń, barier i nieśmiałości. Jednym z ciekawszych ćwiczeń artykulacyjnych była na przykład próba recytowania Inwokacji do „Pana Tadeusza” przy użyciu jedynie samogłosek. Ćwiczeniu sceniczności służyła zabawa w szukanie partnera z zakrytymi oczami czy wyczuwanie jego ciepła (jak w filmie „Zapach kobiety”). Duże wyzwanie stanowiły zadania, związane z budowaniem zaufania do partnera, pomocne w wyzbyciu się wstydu i uzewnętrznieniu emocji na scenie. Sądząc po żywiołowej reakcji młodych „studentów aktorstwa”, najbardziej interesujące były zadania, związane z ćwiczeniem wyobraźni, np. dodawanie słów i tworzenie historii, „nogi w bagnie”, opieranie się o niewidzialny mur czy „przebijanie powietrza czołem”. 
Zarówno sztuka, jak i warsztaty były ciekawym doświadczeniem dla młodych widzów i potencjalnych adeptów sztuki aktorskiej, czego najlepszy dowód stanowiło niechętne opuszczanie przez nich sceny (mimo późnej pory). Można odnieść wrażenie, że po tym spotkaniu i biorąc pod uwagę wcześniejsze doświadczenia sceniczne, przynajmniej kilku maturzystów zdecyduje się na spróbowanie swoich sił na egzaminach do szkół teatralnych, zaś młodsi być może wybiorą teatry amatorskie.
Bug Nature Festiwal 2025
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość