NIE BLOKUJ linii alarmowej. Ktoś może potrzebować pomocy

Od czytelników

NIE BLOKUJ linii alarmowej. Ktoś może potrzebować pomocy

15.01.2021
autor:
Policja apeluje: nie blokuj numeru alarmowego, gdy sytuacja nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia.
 
Służby ratunkowe zalewane są fałszywymi alarmami, czy głupimi dowcipami. Stąd apele, by na numer 112 nie dzwonić, by:
zasięgnąć informacji na temat pogody, czy rozkładu jazdy komunikacji publicznej
uzyskać poradę prawną lub medyczną
zdobyć PIN lub PUK do telefonu
poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym
ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej
wyrazić opinię dotyczącą dowolnego tematu, wydarzenia lub osoby
przesunąć umówione spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych
sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa
wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową
uzyskać połączenie międzynarodowe.
 
Jak powinno wyglądać prawidłowe zgłoszenie sytuacji alarmowej?
Miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu zdarzenia i umożliwiać przeprowadzenie spokojnej rozmowy, nie narażając na niebezpieczeństwo osoby zgłaszającej (odsuń się od źródeł hałasu, stań tak, aby mieć dobry zasięg sieci telekomunikacyjnej, w bezpiecznym miejscu).
Jeśli to możliwe, zgłoszenie powinno być wykonywane przez osobę będącą bezpośrednim świadkiem zdarzenia.
Powiadom pozostałych świadków zdarzenia o tym, że łączysz się z numerem alarmowym 112, by nie dublować zgłoszeń.
Po wybraniu numeru alarmowego 112 cierpliwie czekaj na zgłoszenie się operatora, wykorzystaj czas oczekiwania na zorientowanie się w dokładnym adresie zdarzenia. Nie rozłączaj się w trakcie czekania, kolejka zgłoszeń jest automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy.
Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu, w którym się znajdujesz.
Krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić. Pozwoli to na odróżnienie wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia.
Odpowiadaj na pytania operatora - kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych:
Podaj swoje dane, by służby mogły się z tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności.
Nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia - w przypadku przedwczesnego zerwania połączenia operator oddzwoni, ale może to wydłużyć czas obsługi zdarzenia.
Po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie w celu pozyskania dodatkowych informacji.
W przypadku zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, niezwłocznie poinformuj o tym operatora numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
 
Na numer alarmowy 112 dzwoń TYKLO w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:
wypadki drogowe
silne krwawienia i uszkodzenia ciała
omdlenia i utrata świadomości
pożary
przypadki porażenia prądem
kradzieże, włamania
rozboje i inne przypadki użycia przemocy
rozpoznania osoby poszukiwanej przez policję
inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.
 
Dzwoniąc na numer alarmowy 112 bez potrzeby, BLOKUJESZ linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy! Nie dzwoń na numer alarmowy 112, gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych.
Kredico 2021
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość