ŻYCIE W PEŁNI: Jak pozbyć się lęku?

Wydarzenia

ŻYCIE W PEŁNI: Jak pozbyć się lęku?

23.05.2019
autor: Poradnia Życie w Pełni
Życie przed każdym z nas stawia wyzwania, które generują lęk. Wiele uwarunkowań decyduje o tym, jak przeżywany dany lęk. Dla jednych z pozoru sytuacja neutralna, dla innych może wydawać się panicznie stresująca.
 
Obawiamy się o zdrowie swoje, bliskich, o finanse, relacje, związek, boimy się odrzucenia, śmierci. Czasem lęk jest integralną częścią naszego życia. Żyjemy w nim, a nawet tego nie wiemy. Blokuje on nasze myślenie i działanie, objawiać się może np. jako uczucie niewygody, nienasycenia, ciągłego oczekiwania na „coś”. 
 
Lęk przybiera maski
 
Lęk może nie pojawiać się w klasyczny sposób. Nasz mózg zna sztuczki, byśmy tylko czuli się bardziej komfortowo. Jeśli np. żyjemy jakbyśmy wciąż na coś czekali, jakby miało się wydarzyć coś, co zmieni obecne położenie, życie jest nijakie, i nie wiemy, dlaczego ➡ często kryje się za tym właśnie to niewygodne uczucie. 
Aby poznać to, co budzi w nas lęk i żeby się z nim zmierzyć, warto wejść w ciszę. W ciszy serce może dojść głosu. W ciszy możemy dowiedzieć się, jacy naprawdę jesteśmy. A tylko znając siebie, możemy uwolnić się od lęku, by wiedzieć, co jest jego przyczyną. 
Nie oznacza to, że przebywanie w ciszy wystarczy, może bardzo pomóc, jednak często lęk jest tak silny, że leży u podstaw wielu zaburzeń psychicznych, wtedy bez pomocy psychologa nie uda nam się go oswoić. Lęku nie da się wykreślić z życia, on jest, był i będzie, ale można nauczyć się, jak sobie z nim radzić. 
 
Co nam daje cisza?
 
Często boimy się ciszy, bo obnaża nasze słabości, poczucie beznadziei i bezsensu. Pragniemy bodźców, pracy, rozrywki, by tylko nie dopuszczać do ciszy, gdy musimy zmierzyć się z własnym JA i niekiedy z tzw. własnym cieniem • Jest to taka część nas, której nie akceptujemy, nie cenimy. Są to takie nasze cechy, pragnienia, których do głosu nie dopuszczamy.
Gdy wejdziesz w ciszę, stań się obserwatorem tego, jak reagujesz, nawet, jeśli w Twojej głowie pojawi się wiele bezładnych myśli, staraj się nie podążać za nimi. A jedynie przyglądać się im jak chmurom na niebie, bez wartościowania. 
Praktyka trwania w ciszy, choćby przez 10 minut każdego dnia, może bardzo wiele zmienić. Staniesz się bardziej spokojny, skoncentrowany, lepiej zrozumiesz swoje potrzeby i stany emocjonalne, dotrzesz do tego, co kryje się pod skorupą, którą wytworzyłeś na potrzeby życia w XXI wieku. 
Office Expert
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość