W życie wchodzi Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Powiat chce uruchomić i pozyskać środki na linię z Wyszkowa przez Brańszczyk do Białychbłot.
W tym roku na realizację funduszu rząd przeznacza 300 mln zł, w tym 20 mln zł na województwo mazowieckie. Dofinansowanie można pozyskać na linię komunikacyjną niefunkcjonującą od co najmniej 3 miesięcy oraz nową. Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra ma obowiązywać do końca 2021 roku. W kolejnych latach dopłata będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra.
Przypomnijmy, że na początku 2018 roku PKS w Ostrołęce zlikwidowała 50 kursów na liniach: Nowy Lubiel – Warszawa, Wyszków – Gulczewo, Wyszków – Długosiodło, Wyszków – Popowo Kościelne, Zatory – Wyszków, Wyszków – Nowy Lubiel, Niemiry – Wyszków, Wyszków – Poręba Średnia, Udrzyn – Wyszków, Wyszków – Pułtusk, Rząśnik – Wyszków, Zambski Kościelne – Wyszków, Plewki – Wyszków, Wyszków – Brańszczyk. „Od dłuższego czasu uważnie monitorowaliśmy sytuację w regionie i niestety znacząca część oferowanej siatki połączeń do Wyszkowa pozostawała długoterminowo nierentowna” – wyjaśniał wówczas zarząd PKS w Ostrołęce, spółki dziś już nieistniejącej. Od tego czasu lukę na niektórych liniach wypełnili prywatni przewoźnicy. Niektórych, bo część jest po prostu nieopłacalna.
Z rządowego dofinansowania mogą skorzystać samorządy. Czasu jest niewiele, ponieważ wnioski na ten rok przyjmowane będą tylko do 12 sierpnia. – Spotkaliśmy się z przedstawicielami gminnych samorządów, by porozmawiać, czy widzą takie deficytowe trasy - relacjonuje wicestarosta Leszek Marszał. – Taką potrzebę zgłosiła jedynie gmina Brańszczyk.
Chodzi o linię Wyszków – Zakręzie – Ojcowizna – Trzcianka – Brańszczyk – Nowy Brańszczyk – Niemiry – Białebłoto-Kurza – Białebłoto-Stara Wieś – Białebłoto-Kobyla – Nowa Wieś długości 36 km.
To jednak nie tylko kwestia złożenia wniosku, ale też ustalenia rozkładu jazdy, przystanków, cen biletów i podpisania do 23 sierpnia umowy z operatorem. A także finansowania. Przy dwóch kursach dziennie (rano i wieczorem) od poniedziałku do piątku koszt funkcjonowania linii szacuje się na ponad 8 tys. zł miesięcznie. Oprócz dofinansowania i wpływu z biletów (ok. 100 zł dziennie), konieczny jest wkład własny. Samorządy powiatowy i gminny pokryją go na pół. Powiat zakłada, że linię uruchomi testowo, na 4 miesiące.