Dyrektorzy proszą o cierpliwość, nauczyciele wysuwają propozycje…

Wydarzenia

Dyrektorzy proszą o cierpliwość, nauczyciele wysuwają propozycje…

16.11.2016
autor: Dyrektorzy i nauczyciele wyszkowskich podstawówek
Ciąg dalszy listów w sprawie reformy oświaty. Tym razem dyrektorzy szkół prowadzonych przez gminę Wyszków wyrażają zaniepokojenie toczącą się na łamach prasy dyskusją. Swoje stanowiska w kwestii przyszłości sieci gminnych podstawówek przedstawiają nauczyciele Szkół Podstawowych nr 1 i 2.

Dyrektorzy proszą o cierpliwość

Dyrektorzy szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez Gminę Wyszków wyrażają zaniepokojenie toczącą się dyskusją na łamach prasy, a dotyczącą reformy oświaty.
Wychodzimy z założenia, że naszym obowiązkiem jest wprowadzenie reformy w sposób jak najbardziej łagodny dla uczniów i akceptowany przez rodziców oraz nauczycieli. Działania podjęte przez Organ Prowadzący z naszym udziałem pozwolą wypracować optymalne rozwiązanie z uwzględnieniem potrzeb wszystkich szkół. Służą temu też aktualnie
prowadzone konsultacje z rodzicami, ankiety, prace w zespołach i komisjach.
Prosimy o cierpliwość i rozwagę w oczekiwaniu na podjęcie decyzji w sprawie struktury sieci szkół. Jesteśmy przekonani, że tylko w atmosferze współpracy i życzliwości wprowadzimy czekające nas zmiany.
1. Dyrektor SP nr 1 Hanna Dziubiel
2. Dyrektor SP nr 2 Wiesław Pasek
3. Dyrektor SP w Lucynowie Urszula Gałecka; 
4. Dyrektor SP w Leszczydole Starym Agnieszka Drążewska
5. Dyrektor ZS „Rybienko Leśne” Alina Oleksiak
6. Dyrektor ZS w Leszczydole-Nowinach Krzysztof Ochmański 
7. Dyrektor ZSw Rybnie Wiesław Mielczarczyk 
8. Dyrektor ZS Zbigniew Szczerba
9. Dyrektor Gimnazjum nr 2 Agnieszka Deptuła
 

Dlaczego nie połączyć wygaszanego Gimnazjum nr 2 ze Szkołą Podstawową nr 2?

Proponowana przez rząd reforma oświaty budzi w polskim społeczeństwie wiele kontrowersji, które nie są obce środowisku wyszkowskiemu. Nauczyciele „Jedynki” uważają, że jeśli reforma edukacji ma zostać przeprowadzona, to powinno to być dokonane w taki sposób, aby jej negatywne skutki nie były odczuwane przez uczniów. Tym bardziej jesteśmy zdziwieni propozycjami nauczycieli Gimnazjum nr 2, aby z każdej klasy oderwać kilkoro dzieci i nagle przenieść ich do innej szkoły, bo utworzono nowy obwód. Niektórym dzieciom bardzo trudno jest zaaklimatyzować się w nowym środowisku, rozstać się nie tylko ze swoimi nauczycielami, ale i z przyjaciółmi. Czy naprawdę chcemy, by reforma oświaty w Wyszkowie została przeprowadzona w sposób znacznie gorszy, niż można się tego spodziewać? My, nauczyciele SP1, uważamy, że dobro dziecka powinno być priorytetem. Zatem pozwólmy się wypowiedzieć uczniom, ich rodzicom i wszystkim nauczycielom. Ankiety w demokratycznym społeczeństwie są ważnym materiałem badawczym.
Drugą sprawą, na którą zwracają nauczyciele „Jedynki”, są miejsca pracy. Nauczyciele obecnego Gimnazjum nr 2 twierdzą, że nie chcą występować przeciwko nauczycielom z innych szkół. Jak zatem w kontekście tych słów mamy rozumieć ich propozycję reaktywacji „Czwórki” od następnego roku szkolnego od razu z klasami I-VII. Czy nauczyciele Gimnazjum nr 2 naprawdę nie rozumieją, że walcząc w taki sposób o swoje miejsca pracy, jednocześnie chcą odebrać pracę nauczycielom z SPI czy SP2. Jeśli z „Jedynki” odejdą uczniowie, pracy również nie będzie dla wszystkich obecnych nauczycieli w tych szkołach.
Warto podkreślić, iż w naszej szkole znajduje się również wspaniała baza. Mamy nie tylko wspaniałe, bezpieczne boisko, piękny plac zabaw, dużą salę gimnastyczną. ale także dobrze wyposażone sale lekcyjne. O wysokim poziomie szkoły świadczy fakt, iż to właśnie do SP1 rodzice chcą posyłać swoje dzieci, także spoza obwodu.
Podczas przeprowadzonej kilkanaście lat temu reformy, stopniowo była „wygaszana” SP4 i powstawało Gimnazjum nr 2. Taka sytuacja pozwoliła wszystkim na płynne dostosowanie się do nowych regulacji. Skoro takie rozwiązanie się sprawdziło kilkanaście lat temu, dlaczego teraz szukać innego, gorszego rozwiązania. Dobre doświadczenia z przeszłości powinniśmy wykorzystywać. Nie ma żadnych podstaw, aby narażać uczniów na dodatkowy stres, który niewątpliwie pojawiłby się przy gwałtownej zmianie. Dlaczego nie skorzystać z możliwości,  jakie daje projekt ustawy – prawo oświatowe i nie połączyć wygaszanego Gimnazjum nr 2 ze Szkołą Podstawową nr 2. To połączenie dałoby możliwość wykorzystania zarówno bazy dydaktycznej, jak i potencjału kadry pedagogicznej.
„Jesteśmy jednym środowiskiem, musimy współpracować” — niech te słowa przytoczone przez nauczycieli Gimnazjum nr 2 nie pozostaną tylko na papierze. Działajmy więc wspólnie, nie tylko dla dobra nas, nauczycieli, ale przede wszystkim dla dobra uczniów.
Nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 1 w Wyszkowie
 
Powołać Szkołę Podstawową nr 4, ale...

W związku z wdrażaniem reformy oświaty w Gminie Wyszków i pojawiającymi się jej wariantami, Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej nr 2 w Wyszkowie przedstawia Panu Burmistrzowi swoje stanowisko.
 
Na posiedzeniu rady w dniu 09.11.2016 r. wszyscy obecni na nim nauczyciele, jednogłośnie, opowiedzieli się za przyjęciem następującego wariantu:
1. Powołanie Szkoły Podstawowej nr 4 i odtworzenie jej obwodu z  uwzględnieniem zmian demograficznych oraz proporcjonalności obwodów wszystkich szkół podstawowych z centrum miasta, tj. SP 1, SP 2, SP 4.
2. Rekrutacja uczniów do klas pierwszych wszystkich trzech szkół podstawowych, od roku szkolnego 2017/2018 proporcjonalnie, według obwodów szkolnych. 
3. Przeniesienie od roku szkolnego 2017/2018 do nowo utworzonej SP 4 uczniów klas siódmych z jej obwodu, za zgodą rodziców.

Nie zgadzamy się na administracyjne przeniesienie do przyszłej SP 4 uczniów z jej obwodu, z wszystkich obecnych klas I – VI. Taka decyzja oznaczałaby „wyrywanie” poszczególnych uczniów z klas, konieczność łączenia pozostałych uczniów w nowe klasy oraz zmniejszenie ich liczebności. Byłoby to rozwiązanie najgorsze z możliwych przede wszystkim dla uczniów i rodziców, ale także dla nauczycieli naszej szkoły, z których część straciłaby pracę. Nauczycieli z wygaszanych gimnazjów, dla których zabrakłoby etatów, chroni ustawodawca, dając im m.in. możliwość przejścia w stan nieczynny, nauczyciele szkół podstawowych takiej ochrony nie mają.
 
Przewodniczący Rady Pedagogicznej 
     SP nr 2 w Wyszkowie Wiesław Pasek
 
Nina Wiśniewska - kwiecień 2023
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość