Chcą budować nową obwodnicę (foto)

Wydarzenia

Chcą budować nową obwodnicę (foto)

09.04.2019
autor: Sylwia Bardyszewska
Budowa aglomeracyjnej obwodnicy Warszawy z mostem między Wyszkowem a Serockiem, oświetlenie (w końcu!) drogi ekspresowej wraz z węzłem w Lucynowie i zmiany na rondzie przy tzw. starym moście - to plany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, o których zastępca dyrektora warszawskiego oddziału GDDKiA Leszek Sekulski mówił podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Wyszkowie przez wicemarszałek senatu Marię Koc.
 
Wicemarszałek spędziła na terenie powiatu wyszkowskiego cały poniedziałek, 8 kwietnia. W starostwie Maria Koc spotkała się z burmistrzem Wyszkowa, przedstawicielami powiatów wyszkowskiego i wołomińskiego. W spotkaniu wziął udział również zastępca dyrektora warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Leszek Sekulski, a głównym tematem były inwestycje. - To pokłosie spotkania sprzed paru tygodni z ministrem rozwoju Jerzym Kwiecińskim. Rozmawialiśmy o programie Mosty dla regionu i inwestycji na rzece Bug, która łączyłaby powiaty, gminę Somianka i Dąbrówka. To pewien zamysł i projekt, program dedykowany dla samorządów. Piłka w dalszym ciągu jest w grze - mówiła wicemarszałek senatu podczas późniejszej konferencji prasowej. - Wnioski o środki na dokumentację były składane do 30 marca, ale zaraz będą następne terminy. Samorządy muszą podjąć taką decyzję, wybrać spośród siebie lidera.
Przypomnijmy, że w rządowym programie znalazła się budowa mostu łączącego gminy Somianka i Dąbrówka. Samorządowcy wypowiadają się dość sceptycznie. Nie wyobrażają sobie realizacji tak poważnej i drogiej inwestycji ze swoich budżetów.
Koszt budowy mostu szacuje się na 350-400 mln zł. - Ministerstwo inwestycji dokłada 80%, urząd marszałkowski skłonny jest dołożyć 10%. W takim przypadku samorządy pokryłyby 10 % kosztów. Na razie temat jest dla nas bardzo interesujący - zapowiedział przewodniczący rady powiatu Waldemar Sobczak. - Dużym kłopotem byłoby utrzymanie, ubezpieczenie takiego obiektu.
- Docelowo bylibyśmy zainteresowani jego przejęciem - zadeklarował Leszek Sekulski. - Moglibyśmy wtedy przenieść ruch, zmienić układ komunikacyjny w okolicach Wyszkowa. Ruch w samym Wyszkowie utraciłby status krajowego, droga krajowa nr 62 miałaby nowy przebieg. Mamy od miasta różne wnioski w zakresie zmian w organizacji ruchu na tej drodze, ograniczeń, wprowadzenia strefy czasowego parkowania. Po tej zmianie byłoby to możliwe.
- Chętnie udzielimy wsparcia merytorycznego, doradzimy, w którym miejscu można się włączyć w drogę krajową nr 62, a później do drogi ekspresowej w jednym z już zbudowanych węzłów – dodał zastępca dyrektora GDDKiA.
 
W planach nowa obwodnica
Plany GDDKiA, związane m.in. z Wyszkowem, to budowa w ciągu 8 lat aglomeracyjnej obwodnicy Warszawy, na parametrach drogi ekspresowej. - Jest to połączenie Bydgoszczy, Torunia, Płocka, lotniska Modlin i wybudowanie nowego przebiegu drogi krajowej nr 50, która będzie przechodziła przez Narew, później przez Bug, pomiędzy Serockiem a Wyszkowem – zapowiedział zastępca dyrektora GDDKiA. - Będzie to układ komunikacyjny, który ma za zadanie przejąć ruch dużej obwodnicy Warszawy, którą stanowią drogi krajowe nr 50 i 62. Takie zamierzenie inwestycyjne rozwiąże problem ruchu tranzytowego w Wyszkowie, ale nie rozwiązuje lokalnego problemu komunikacyjnego.
W sierpniu tego roku GDDKiA zamierza rozpocząć procedurę przetargową, która wyłoni wykonawcę koncepcji. - Oczywiście, jest to powiązane budową z centralnego portu lotniczego w Baranowie, spięciem zachodniej i wschodniej autostrady A2, żeby mieć pełen nowoczesny układ komunikacyjny – dodał Leszek Sekulski.
GDDKiA zapowiada, że przy okazji budowy obwodnicy Warszawy, dobudowany zostanie trzeci pas na istniejącej już S-8: - Zgodnie z opracowaniami, drogi ekspresowe na odcinkach 60 km od Warszawy powinny być trzypasmowe. Podpisaliśmy umowę na rozbudowę autostrady, wszystkie nowe inwestycje zakładają trzy pasy ruchu. Obwodnica Marek też jest trzypasmowa. W tym samym czasie, w którym będziemy budowali obwodnicę aglomeracyjną Warszawy, powinniśmy dobudować trzeci pas ruchu do Wyszkowa.
 
Chodnik, rondo, oświetlenie
GDDKiA planuje też szereg mniejszych inwestycji. - Miasto zgłasza wnioski o budowę chodników przy drodze krajowej 62. Na dokumentacji, którą uzyskaliśmy od miasta, będziemy budować chodnik w kierunku Serocka – zapowiedział zastępca dyrektora.
W tym roku (w końcu!) zostanie włączone oświetlenie drogi ekspresowej od Radzymina do Wyszkowa. Jest też światełko nadziei na oświetlenia węzła w Lucynowie, gdzie od początku panują egipskie ciemności. - Mamy wykonawcę, 1 marca rozpoczął prace projektowe i przygotowawcze. Będzie odtwarzał istniejącą infrastrukturę. Łącznie z przygotowaniem dokumentacji na nieoświetlony węzeł. Tam również zaprojektujemy i wykonamy oświetlenie - usłyszeliśmy od Leszka Sekulskiego.
- Ze strony miasta wyszła inicjatywa poprawienia przepustowości ronda przy moście. Rondo jest na tyle duże, że moglibyśmy zmienić organizację ruchu i wprowadzić rondo turbinowe, które od razu będzie wskazywało, na którym pasie się ustawić, żeby bezkolizyjnie z niego zjechać - mówił również podczas konferencji prasowej. - Jak byłyby dwa pasy, to kierowcy dużo bardziej intuicyjnie by się włączali. Niedużo, ale o ileś procent poprawilibyśmy przepustowość. 
Pod warunkiem, że na rondo nie wjeżdża się z tirem. - Ale przypominam o inwestycjach, które rozwiążą problem tranzytu przez Wyszków. Trzeba poczekać, bo 8 lat nie jest długą perspektywą - odpowiada przedstawiciel GDDKiA.
Poza tym jeszcze w tym roku mają być wybudowane oświetlone przejścia dla pieszych na drodze krajowej w Pustych Łąkach.
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość
Zitcom