Przelicz swoje świadczenie – to może się opłacić

Od czytelników

Przelicz swoje świadczenie – to może się opłacić

07.04.2018
autor: Piotr Olewiński, rzecznik prasowy ZUS województwa mazowieckiego
Ważna informacja dla osób, które miały problem z udokumentowaniem swoich zarobków w ZUS. Emeryci, renciści oraz osoby z ustalonym kapitałem początkowym, którym Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wliczył tych wynagrodzeń za część okresów pracy do ustalenia podstawy wymiaru świadczenia, powinni zwrócić się do ZUS. Ponowne przeliczenie emerytury, renty lub kapitału początkowego może podwyższyć wysokość świadczenia.
Do podstawy, od której ZUS ustala wysokość świadczenia lub kapitału początkowego (tzw. podstawy wymiaru świadczenia), wlicza się okresy ubezpieczenia potwierdzone dokumentami złożonymi wraz z wnioskiem o emeryturę, rentę lub obliczenie kapitału początkowego. Zdarzało się jednak, że ZUS uwzględniał pewien okres pracy do ustalenia podstawy wymiaru, ale przyjmował za niego zerowe zarobki. Działo się tak, ponieważ część osób nie przedstawiała dokumentów potwierdzających wynagrodzenie z danego okresu. Często przyszli świadczeniobiorcy nie byli w stanie ich dostarczyć, ponieważ zakład pracy został zlikwidowany, nie mogli odnaleźć archiwum przechowującego odpowiednią dokumentację lub została ona zniszczona.
ZUS przypomina, że kilka lat temu parlament zmienił przepisy, dzięki czemu ZUS może zastąpić nieudokumentowane zarobki minimalnym wynagrodzeniem za pracę za dany okres. Wystarczy złożyć formularz o ponowne obliczenie świadczenia emerytalno-rentowego ERPO. W przypadku ponownego ustalenia kapitału początkowego, należy skorzystać z wniosku EKP. Dokumenty można znaleźć w placówkach ZUS i na stronie internetowej www.zus.pl. Po złożeniu wniosku ZUS sprawdzi, czy w danym przypadku można przyjąć minimalne wynagrodzenie pracowników za dany okres oraz możliwość ponownego ustalenia wysokości świadczenia lub kapitału początkowego.
W razie pytań ZUS zaprasza do odwiedzenia najbliższej placówki. Można skontaktować się także telefonicznie lub mejlowo poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej. Jest ono dostępne od poniedziałku do piątku w godz. 7 - 18 (nr tel. 22-560-1600, e-mail: cot@zus.pl, Skype: zus_centrum_obslugi_tel).
Office Expert
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość
Levert
Levert
Levert
manhattan
manhattan