Jak osiągnąć sukces? Symulacyjna gra ekonomiczna podpowiedziała to uczniom kl. Ia, którzy wzięli udział w warsztatach z grą. Jest to projekt opracowany przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w ramach działań Kongresu Obywatelskiego pod patronatem Prezydenta RP Pana Andrzeja Dudy. Moderatorem gry była nauczycielka podstaw przedsiębiorczości Beata Sierzan oraz absolwent naszego LO Szymon Wojtkowski.
Celem zajęć było zdobycie jak największej wartości majątku w wieku 65 lat (w momencie odejścia na emeryturę). Gra składa się z 5 etapów, które odpowiadają następującym przedziałom życia: 25–30, 30–35, 35–45, 45–55 oraz 55–65 lat. Poszczególne grupy, które stanowiły odrębne gospodarstwa domowe, podejmowały różne decyzje: finansowe (dotyczące alokacji zgromadzonych oszczędności w różne produkty finansowe, m.in. lokaty, fundusze inwestycyjne), zawodowe (dotyczące udziału w szkoleniach i kursach podnoszących kwalifikacje zawodowe), ubezpieczeniowe (dotyczące zakresu ubezpieczeń w poszczególnych etapach życia). W trakcie gry uczestników dotykały różne zdarzenia losowe, które wpływały na posiadane przez nich środki finansowe. Gra odbywała się w danej sytuacji gospodarczej, która zmieniała się w każdym z 5 etapów. Warsztaty były poprzedzone krótką prezentacją na temat zapotrzebowania na produkty finansowe w poszczególnych fazach cyklu życia.
Po zakończeniu rozgrywki i podliczeniu majątku uczniowie dyskutowali na temat kluczowych czynników decydujących o posiadanym przez nich majątku. Pierwszym czynnikiem sukcesu, z którym zgadza się zdecydowana większość uczestników gry, jest inwestowanie w siebie: w kursy podnoszące kwalifikacje zawodowe, w prawo jazdy, w kursy językowe. Kolejnym ważnym czynnikiem są odważne decyzje jak kupno nowego mieszkania już na początku swojej drogi życiowej. Jednak równie ważne jest, aby przy ich podejmowaniu zachowywać roztropność, analizować wszystkie za i przeciw po to, aby zminimalizować ryzyko porażki. Niesamowicie przydatne okazało się także uważne śledzenie sytuacji gospodarczej kraju. Istotnym czynnikiem było poza tym posiadanie pewnych oszczędności odłożonych na tzw. czarną godzinę, które pozwalały na bezproblemowe opłacenie nieprzewidzianych wydatków. Z kolei jako główne czynniki zmniejszające końcowe wyniki większość uczestników gry wymieniała przede wszystkim zbyt rozrzutne dysponowanie swoim budżetem. Dużym zmartwieniem okazywała się również zbyt mała dywersyfikacja alokacji oszczędności, przez co wielu uczestników złapało się na minusowych stopach zwrotu funduszy inwestycyjnych akcyjnych. Z drugiej strony byli też tacy, którzy zbyt asekuracyjnie podchodzili do dysponowania swoimi środkami finansowymi, stawiając na najbezpieczniejsze sposoby inwestowania, co w ostateczności nie przynosiło zbyt zadowalających rezultatów.
Przede wszystkim wiele osób podkreślało, że sukces życiowy nie jest wyłącznie determinowany przez aspekty finansowe chociaż jeden z uczestników podsumował to w ten sposób: „Lepiej być nieszczęśliwym w Lamborghini”. W trakcie gry wiele osób, zamiast oszczędzania, wolała pojechać na wakacje, wybrać się na imprezę czy kupić nowy samochód. Zauważalna była również tendencja, że kobiety potrzebowały dużo więcej czasu niż mężczyźni na podjęcie decyzji odnoszącej się do ich przyszłości, co wzbudzało u panów pewną niecierpliwość, ale panie podkreślały, że to są zbyt ważne decyzje, aby podejmować je w pośpiechu. Dlatego bardzo ważne jest, aby znaleźć pewien złoty środek przy podejmowaniu decyzji finansowych, aby nie podejmować ich zbyt pochopnie, ale trzeba pamiętać także o tym, że czasami trzeba posłuchać intuicji, ponieważ nie wszystko da się przewidzieć
Gra symulowała realne sytuacje, z którymi uczniowie z pewnością będą się musieli zmierzyć w swoim dorosłym życiu. Być może na te decyzje wpłyną wnioski z wyborów podejmowanych podczas gry.
Gra bardzo podobała się uczniom. Serdeczne podziękowania dla pomysłodawców za świetny pomysł i możliwość udziału szkoły w projekcie oraz dla Szymona Wojtkowskiego za pomoc w moderowaniu gry.