Licealiści z Norwida już po raz kolejny dowiedzieli się, jak osiągnąć sukces (foto)

Od czytelników

Licealiści z Norwida już po raz kolejny dowiedzieli się, jak osiągnąć sukces (foto)

31.05.2017
autor: Beata Sierzan
Jak osiągnąć sukces? Symulacyjna gra ekonomiczna podpowiedziała to uczniom kl. Ia, którzy wzięli udział w warsztatach z grą. Jest to projekt opracowany przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w ramach działań Kongresu Obywatelskiego pod patronatem Prezydenta RP Pana Andrzeja Dudy. Moderatorem gry była nauczycielka podstaw przedsiębiorczości Beata Sierzan oraz absolwent naszego LO Szymon Wojtkowski.
Celem zajęć było zdobycie jak największej wartości majątku w wieku 65 lat (w momencie odejścia na emeryturę). Gra składa się z 5 etapów, które odpowiadają następującym przedziałom życia: 25–30, 30–35, 35–45, 45–55 oraz 55–65 lat. Poszczególne grupy, które stanowiły odrębne gospodarstwa domowe, podejmowały różne decyzje: finansowe (dotyczące alokacji zgromadzonych oszczędności w różne produkty finansowe, m.in. lokaty, fundusze inwestycyjne), zawodowe (dotyczące udziału w szkoleniach i kursach podnoszących kwalifikacje zawodowe), ubezpieczeniowe (dotyczące zakresu ubezpieczeń w poszczególnych etapach życia). W trakcie gry uczestników dotykały różne zdarzenia losowe, które wpływały na posiadane przez nich środki finansowe. Gra odbywała się w danej sytuacji gospodarczej, która zmieniała się w każdym z 5 etapów. Warsztaty były poprzedzone krótką prezentacją na temat zapotrzebowania na produkty finansowe w poszczególnych fazach cyklu życia.
Po zakończeniu rozgrywki i podliczeniu majątku uczniowie dyskutowali na temat kluczowych czynników decydujących o posiadanym przez nich majątku. Pierwszym czynnikiem sukcesu, z którym zgadza się zdecydowana większość uczestników gry, jest inwestowanie w siebie: w kursy podnoszące kwalifikacje zawodowe, w prawo jazdy, w kursy językowe. Kolejnym ważnym czynnikiem są odważne decyzje jak kupno nowego mieszkania już na początku swojej drogi życiowej. Jednak równie ważne jest, aby przy ich podejmowaniu zachowywać roztropność, analizować wszystkie za i przeciw po to, aby zminimalizować ryzyko porażki. Niesamowicie przydatne okazało się także uważne śledzenie sytuacji gospodarczej kraju. Istotnym czynnikiem było poza tym posiadanie pewnych oszczędności odłożonych na tzw. czarną godzinę, które pozwalały na bezproblemowe opłacenie nieprzewidzianych wydatków. Z kolei jako główne czynniki zmniejszające końcowe wyniki większość uczestników gry wymieniała przede wszystkim zbyt rozrzutne dysponowanie swoim budżetem. Dużym zmartwieniem okazywała się również zbyt mała dywersyfikacja alokacji oszczędności, przez co wielu uczestników złapało się na minusowych stopach zwrotu funduszy inwestycyjnych akcyjnych. Z drugiej strony byli też tacy, którzy zbyt asekuracyjnie podchodzili do dysponowania swoimi środkami finansowymi, stawiając na najbezpieczniejsze sposoby inwestowania, co w ostateczności nie przynosiło zbyt zadowalających rezultatów.
Przede wszystkim wiele osób podkreślało, że sukces życiowy nie jest wyłącznie determinowany przez aspekty finansowe chociaż jeden z uczestników podsumował to w ten sposób: „Lepiej być nieszczęśliwym w Lamborghini”. W trakcie gry wiele osób, zamiast oszczędzania, wolała pojechać na wakacje, wybrać się na imprezę czy kupić nowy samochód. Zauważalna była również tendencja, że kobiety potrzebowały dużo więcej czasu niż mężczyźni na podjęcie decyzji odnoszącej się do ich przyszłości, co wzbudzało u panów pewną niecierpliwość, ale panie podkreślały, że to są zbyt ważne decyzje, aby podejmować je w pośpiechu. Dlatego bardzo ważne jest, aby znaleźć pewien złoty środek przy podejmowaniu decyzji finansowych, aby nie podejmować ich zbyt pochopnie, ale trzeba pamiętać także o tym, że czasami trzeba posłuchać intuicji, ponieważ nie wszystko da się przewidzieć
Gra symulowała realne sytuacje, z którymi uczniowie z pewnością będą się musieli zmierzyć w swoim dorosłym życiu. Być może na te decyzje wpłyną wnioski z wyborów podejmowanych podczas gry. 
Gra bardzo podobała się uczniom. Serdeczne podziękowania dla pomysłodawców za świetny pomysł i możliwość udziału szkoły w projekcie oraz dla Szymona Wojtkowskiego za pomoc w moderowaniu gry.
Office Expert
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość
Każdy głos na wagę złota

Każdy głos na wagę złota

Rozpoczęło się głosowanie na laleczki zgłoszone do programu "Wszystkie kolory świata". Szkołę Podstawową nr 2 reprezentuje podwórkowy żartowniś Piotrek. Do wygrania koncert Majki Jeżowskiej.
zobacz więcej
40 lat minęło…

40 lat minęło…

W 1978 roku Kuratorium Oświaty i Wychowania w Ostrołęce powołało w Długosiodle Zasadniczą Szkołę Rolniczą. W tym samym roku utworzono również Średnie Studium Zawodowe dla dorosłych na podbudowie programowej szkoły podstawowej kształcące w zawodzie rolnika. Organem prowadzącym był wtedy Urząd Wojewódzki Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Skupu w Ostrołęce. Teraz placówkę – pod nazwą Zespół Szkół – prowadzi Starostwo Powiatowe w Wyszkowie.
zobacz więcej
Środki chemiczne to nie zabawa (foto)

Środki chemiczne to nie zabawa (foto)

Rozdanie nagród w VII Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym dla Dzieci „Bezpiecznie na wsi to podstawa – środki chemiczne to nie zabawa!” odbyło się 5 czerwca o godz. 10 w sali Zarządu Starostwa Powiatowego w Wyszkowie. Nagrody wręczyli: starosta Bogdan Pągowski, dyrektor oddziału regionalnego KRUS w Warszawie Joanna Bala i kierownik placówki terenowej KRUS w Wyszkowie Jerzy Żukowski.
zobacz więcej
INTERWENCJA: Czyje by nie były, do wycięcia!

INTERWENCJA: Czyje by nie były, do wycięcia!

Rosnące przy samej ulicy krzaki nie tylko psują estetykę otoczenia, ale i stwarzają niebezpieczeństwo. Z taką sytuacją zetknęli się mieszkańcy jednej z ulic na osiedlu Latoszek. – Staraliśmy się dojść, kto powinien je wyciąć: właściciel czy gmina? – interweniują sąsiedzi. 
zobacz więcej