Etykietowanie kosmetyków - co warto o nim wiedzieć?

Od czytelników

Etykietowanie kosmetyków - co warto o nim wiedzieć?

03.09.2019
autor: Materiał zewnętrzny
Produkcja kosmetyków jest to złożony proces. Każdy z nich musi być wykonany w odpowiedni sposób, tak by spełniał rygorystyczne normy jakości.
 

Z jakiego rodzaju etykiet korzystają producenci kosmetyków?

Etykietowanie kosmetyków często związane jest z użyciem etykiet wielowarstwowych. Korzystają z nich również firmy z branży farmaceutycznej. Zaletą tego typu naklejek jest możliwość zamieszczenia na nich dużej ilość informacji, mimo iż ich powierzchnia jest niewielka. Dzięki temu producenci kosmetyków i lekarstw mogą przekazać niezbędne informacje, wymagane od nich ustawowo.
 
Spośród etykiet wielowarstwowych wyróżniać można m.in. dwuwarstwowe i trzywarstwowe etykiety peel off. Niektóre z nich składają się z czterech lub trzech stron, które dają się ponownie skleić i rozkleić — a to dlatego, że druga warstwa zawiera klej łatwoodlepny. W ten sposób producent zyskuje kolejną przestrzeń do zadruku i umieszczenia w niej treści marketingowych. Etykiety peel-off wykorzystywane są zazwyczaj podczas akcji promocyjnych. Warstwy tego typu naklejek wykonane są z folii samoprzylepnych lub papieru — w obydwu przypadkach muszą one być wysokiej jakości. Niekiedy zadruk jest uszlachetniany za pomocą złoceń.

Jak drukowane są etykiety kosmetyków?

Jedną z popularnych metod jest druk inkjetowy. Wykorzystuje on specjalny atrament, który utwardza światło UV. Zapewnia to wydrukom wysoką odporność na uszkodzenia. Dodatkowo stosuje się również druk fleksograficzny, dzięki któremu na etykietę można nałożyć warstwę ochronną z laminatu. Umiejętne połączenie obydwu technik potrafi przynieść wyjątkowe rezultaty. To, jaką metodą będzie drukowana etykieta, zależy często od specjalizacji danej drukarni cyfrowej.
 
Każda z drukarni korzysta także z różnych surowców — im jest bardziej profesjonalna, tym więcej ich kombinacji może zaoferować swoim klientom. W przypadku etykiet są nimi zazwyczaj różne papiery i folie. Poszczególne surowce mają duży wpływ na finalny wygląd naklejki, więc wybór tych właściwych zawsze warto skonsultować z odpowiednią osobą.

Jakie informacje powinny znaleźć się na etykietach kosmetyków?

Obowiązkowo na etykiecie powinny znaleźć się dane firmy lub imię i nazwisko producenta. Jeżeli kosmetyk nie pochodzi z Polski, należy wskazać kraj pochodzenia. W sytuacji, gdy tego typu danych będzie dużo, najważniejsze z nich należy wyróżnić. Następnie należy umieścić datę ważności, po której przekroczeniu produkt utraci swoje właściwości — zazwyczaj używa się w tym celu zwrotu „najlepiej zużyć przed końcem (w tym miejscu wpisuje się dokładną datę)". Jednak podanie tego terminu nie jest wskazane, o ile minimalny okres przydatności jest dłuższy niż 30 miesięcy. Producenci kosmetyków mają obowiązek poinformować konsumentów o ewentualnych zagrożeniach wynikających ze stosowania ich produktów. Ponadto, mają obowiązek podać zawartość kosmetyku w jednostce masy.
 
Aby poznać szczegółowe informacje dotyczące wymienionych danych, warto zasięgnąć opinii specjalisty.
Nina Wiśniewska - kwiecień 2023
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość