Praca w biurze - wysokie wymagania stanowiska pracy

Wydarzenia

Praca w biurze - wysokie wymagania stanowiska pracy

24.10.2018
autor: Red.
Wysokie wymagania związane ze stanowiskiem pracy biurowej są związane z chęcią zmniejszenia obciążenia organizmu, a tym samym zmęczenia. Drugi powód to chęć unikania schorzeń, które w tej pracy mogą występować, jeśli nie przestrzega się określonych zasad.

Przywykło się uważać, że praca biurowa jest pracą lekką, nie wymagającą zwiększonego wysiłku fizycznego. Tymczasem już dawno lekarze i naukowcy zauważyli u pracujących w biurach występowanie wielu schorzeń związanych z nadmiernym obciążeniem dla organizmu. Okazało się, że wysiłek fizyczny organizmu traktowanego jako całość rzeczywiście jest mniejszy niż przy pracy fizycznej, ale obciążenie poszczególnych partii ciała może być znacznie większe.

Szczególnie dużym obciążeniom w pracy siedzącej podlega kręgosłup i niektóre stawy, a obciążenia te związane są z siedzącą pozycją ciała w pracy. Wydaje się to niemożliwe, ale obciążenia poszczególnych partii kręgosłupa w czasie pracy siedzącej mogą być kilkakrotnie większe niż w ruchu. Dotyczy to oczywiście sytuacji, w której ciało przyjmuje nienaturalną pozycję i z takimi sytuacjami trzeba walczyć. Nie jest to tylko dobra wola pracodawcy, ale również wymóg formalno-prawny narzucony przez państwo, które dosyć precyzyjnie określiło warunki, jakie musi spełniać stanowisko do pracy biurowej.

Wymagania co do stanowiska pracy biurowej dotyczą wielu aspektów, w tym powierzchni i kubatury przypadającej na jednego pracownika, oświetlenia, wentylacji, ogrzewania, klimatyzacji, a przede wszystkim mebli biurowych. To właśnie prawidłowe zaprojektowanie mebli biurowych umożliwia zajęcie prawidłowej sylwetki w czasie pracy siedzącej. Do zajęcia prawidłowej sylwetki niezbędne są fotele biurowe, które dostosowane są do sylwetki konkretnego pracownika. To trudne do zrealizowania, ponieważ wymuszałoby produkcję jednostkową, dlatego tworząc przepisy zdecydowano się na wymóg produkowania foteli regulowanych. Mówi się w tym wypadku o fotelach ergonomicznych, czyli takich, które minimalizują obciążenia organizmu (więcej o fotelach ergonomicznych - https://www.ergo-fotel.pl/fotele-krzesla-ergonomiczne).
 


 

Fotele biurowe muszą mieć wyprofilowane siedziska i oparcia, dzięki temu zmniejszają się obciążenia (naciski jednostkowe) poszczególnych partii mięśni. W czasie pracy stopy powinny być oparte na podłodze, łydki trzymać pionowo, podudzia poziomo, a do tego służy właśnie regulacja wysokości siedziska. Fotele wyższej klasy mają oczywiście więcej funkcji regulacji. Kolejna rzecz to regulacja wysokości stołu biurowego, tak aby łokcie znalazły się w odpowiednim położeniu. W praktyce rzadko spotyka się stoły z regulacją wysokości jako zbyt drogie, więc dla niższych pracowników przewidziano podnóżki. Oparcie powinno być również regulowane, w podstawowej wersji tylko kąt pochylenia, w droższych wersjach również wysokość. Ostatnia funkcja, o której należy wspomnieć to funkcja obrotu wokół osi pionowej. W połączeniu ze stabilną podstawą na minimum pięciu podporach bardzo ułatwia to pracę przy wielu urządzeniach biurowych (oferta foteli obrotowych - https://www.ergo-fotel.pl/fotele-obrotowe).

Tych kilka uwag powinno skłonić pracodawców i wszystkich pracujących w biurach do zapoznania się ze szczegółowymi wymaganiami, zwłaszcza w stosunku do foteli biurowych oraz zasadami pracy biurowej. Wszystko w w trosce o zdrowie i mniejsze zmęczenie pracowników, na czym skorzystają wszyscy zainteresowani.

Nina Wiśniewska - kwiecień 2023
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość