5 najczęstszych przyczyn opóźnienia lotów

Wydarzenia

5 najczęstszych przyczyn opóźnienia lotów

27.12.2019
autor: materiał zewnętrzny
Kiedy na tablicy informacyjnej znajdziesz informację o opóźnionym odlocie z pewnością się zirytujesz. Ktoś właśnie pokrzyżował twoje plany lub przesunął w czasie wyczekiwane spotkanie z bliskimi. Jeżeli to nie twoja pierwsza podróż, być może przez myśl przemknęło ci „Znowu… Dlaczego zawsze mnie to spotyka?”.

 

Spieszymy z odpowiedzią. Opóźnienia w przelotach zazwyczaj nie wynikają ze złej woli obsługi ani zarządu linii lotniczych. Istnieje wiele powtarzalnych sytuacji, które utrudniają terminowy wylot. Na wiele z nich nie ma niestety rozwiązania, ani szansy ich przewidzenia na więcej, niż kilka godzin przed odlotem. Oto kilka najpopularniejszych przyczyn opóźnienia lotów:
 

1. Ograniczenia ruchu lotniczego

Zarządzanie przestrzenią powietrzną staje się coraz większym wyzwaniem ze względu na wzrost popularności lotów. Według raportu Challenges of Growth 2018 przygotowanego przez unijny urząd Eurocontrol, do 2040 roku liczba połączeń lotniczych na terenie Europy wzrośnie o 53%. Siedmiokrotnie zwiększy się natomiast liczba połączeń opóźnionych o więcej, niż 1-2 godziny.

Przyczyną powyższego stanu rzeczy jest zbyt szybki rozwój linii, w stosunku do tempa rozbudowy lotnisk i infrastruktury lotniczej. Prace prowadzone będą najpierw w najbardziej zatłoczonych punktach. To jednak zbyt mało, aby sprostać rosnącemu popytowi. Według szacunków Eurocontrol w 2040 roku aż 1,5 miliona lotów będzie opóźnionych, ponieważ na lotniskach zabraknie na nie miejsca.

Z perspektywy pasażerów najgorsze jest to, że brak przepustowości został określony w rozporządzeniu unijnym (WE261 / 2004) jako specjalna okoliczność, która zwalnia linie lotnicze z obowiązku wypłaty odszkodowania za opóźnienie lotu.


 

2. Niekorzystne warunki atmosferyczne

Niesprzyjająca pogoda nie jest tak częstym powodem opóźnienia lotów, jak można by przypuszczać. Nowoczesne samoloty posiadają szereg rozwiązań, które pozwalają na kurs nawet w trudnych warunkach. Ich opóźnienie lub decyzja o przesunięciu wiążą się zazwyczaj z warunkami ekstremalnymi, które zagrażałyby bezpieczeństwu lotu, a nierzadko również życiu pasażerów.

Czasem załamanie pogody uniemożliwia maszynie rozwinięcie odpowiedniej prędkości; Prowadzi do jej zsuwania z pasa startowego lub nie pozwala utrzymać prostego toru lotu. Bezpieczny start utrudnia również znikoma widoczność.

W kontekście warunków atmosferycznych należy wskazać również na te najtrudniejsze do przewidzenia. Stanowią bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów. Są to różnego rodzaju tornada, huragany czy powodzie. W podobnych sytuacjach opóźnienia i odwołania lotów są najczęściej wynikiem decyzji o czasowym zamknięciu lotniska.



 

3. Zderzenie z ptakiem

Linie lotnicze mają obowiązek sprawdzenia stanu technicznego samolotu po zderzeniu z ptakiem. Potencjalne uszkodzenie stanowi bezpośrednie zagrożenie dla stanu zdrowia i życia podróżujących, wobec czego przewoźnik powinien dołożyć wszelkich starań, aby je wyeliminować przed rozpoczęciem dalszej podróży.

Konieczność ponownego lądowania, w wyznaczonym przez monitorującą lot jednostkę, wiąże się z dodatkowym opóźnieniem. Może minąć nawet kilka godzin, zanim na miejscu pojawi się odpowiednia obsługa oraz ewentualny problem zostanie rozwiązany.

Jeżeli dojdzie do uszkodzenia maszyny, a nie było ono wynikiem zaniedbania linii lotniczych, przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za opóźniony lot. Odszkodowanie nie zostanie wypłacone, nawet, gdy przelot jest wstrzymany na kilka godzin.
 

4. Strajki

Podobnie jak inne grupy zawodowe, piloci i obsługa lotnisk, czy linii lotniczych mają prawo do podjęcia strajku. Może być wiele przyczyn, które zadecydują o jego rozpoczęciu m.in.: walka z pracodawcą o zmianę warunków wykonywania pracy, podniesienia wynagrodzenia czy równe traktowanie pracowników.

W zależności od postulatów, strajk przybiera zazwyczaj odmienne nasilenie. Może prowadzić do opóźnienia lotów, wydłużenia odpraw lub całkowicie sparaliżować jedno lub więcej lotnisk i przelotów.

Niejednokrotnie linie lotnicze starają się utożsamiać strajk ze szczególną okolicznością, na którą nie mają bezpośrednio wpływu i w ten sposób uniknąć rekompensaty dla poszkodowanych pasażerów.

Według orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej strajk żbika (tzn. dziki, niezgłoszony) nie zwalnia przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowania. Ze względu na to, warto zawsze zweryfikować możliwość jego uzyskania, kontaktując się z odpowiednim doradcą.


 

5. Rozsypane domino

Nierzadko opóźnienie jednego lotu prowadzi do nieterminowości kolejnych. Przewoźnicy do swojej dyspozycji mają flotę, która zmniejsza się w razie awarii jednego samolotu lub spóźnienia pozostałych.

Jeżeli maszyna miała obsłużyć bieżący przelot, ale była opóźniona na poprzednim, nie zdąży dotrzeć na miejsce na czas. Tu jednak odpowiedzialność leży po stronie przewoźnika, który powinien zrekompensować zaistniałą sytuację podróżnym. Od niej linie lotnicze zwolnić mogą wyłącznie nadzwyczajne okoliczności, w wyniku których doszło do opóźnienia na poprzedniej trasie.

Orzecznictwo Unii Europejskiej chroni przewoźników w sytuacjach szczególnych. Jeżeli jednak twój przelot znacząco się opóźnia, zawsze sprawdź jakie prawa ci przysługują. Być może przysługuje ci odszkodowanie, co nie jest tak oczywiste na pierwszy rzut oka.

KA-MED maj 2020
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość
Zitcom
Zitcom