Zamiast wizyty w urzędzie

Od czytelników

Zamiast wizyty w urzędzie

01.08.2019
autor: Piotr Olewiński, regionalny rzecznik ZUS
Polacy coraz chętniej korzystają z nowoczesnych form kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Ponad 3,1 mln klientów może załatwiać swoje sprawy online poprzez Platformę Usług Elektronicznych. Wiele osób woli jednak osobiście odwiedzić ZUS. W I półroczu wyszkowski inspektorat odwiedziło ponad 23 tys. osób.
 
E-administracja to z pewnością przyszłość dla wszystkich urzędów. Podobnie jest w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Część naszych klientów przekonała się już, że w wielu przypadkach załatwienie sprawy w ZUS nie musi oznaczać konieczności złożenia wizyty w placówce. Zakład Ubezpieczeń Społecznych idzie z duchem czasu i otwiera się na nowe technologie.
Konto w ZUS
Statystyki pokazują, że klienci ZUS dostrzegli i docenili nowe formy kontaktu z urzędem. Platforma Usług Elektronicznych ZUS (www.pue.zus.pl) ma już ponad 3,1 mln profili. Dzięki PUE możemy między innymi sprawdzić, czy pracodawca zgłosił nas do ubezpieczeń oraz czy nasi najbliżsi zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego. Możemy też przesyłać wnioski, dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Z nowoczesnych rozwiązań najczęściej korzystają przedsiębiorcy, ale swój profil posiada już nawet część seniorów.
Jak założyć konto? Trwa to tylko kilka minut. Można to zrobić w placówce ZUS lub samodzielnie w domu. Trzeba wtedy jednak dysponować profilem zaufanym ePUAP, podpisem kwalifikowanym lub kontem w bankowości elektronicznej. Szczegółowa instrukcja znajduje się na stronie internetowej PUE. 
Telefonicznie lub mailowo
Zakład Ubezpieczeń Społecznych od 2012 roku obsługuje swoich klientów także poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej. To bardzo popularna forma kontaktu. Konsultanci odebrali w I półroczu 1,85 mln połączeń. Jeżeli zadzwonimy do COT (tel. 22-560-1600) w sprawie ogólnej, to otrzymamy informacje i porady oderwane od konkretnego przypadku. Będzie to więc w dużej mierze przedstawienie przepisów prawa. Jednak gdy interesują nas szczegółowe, spersonalizowane dane, np. dotyczące wypłacanych nam świadczeń, to konieczne jest uwierzytelnienie osoby dzwoniącej. Aby było to możliwe, wystarczy posiadać konto na PUE oraz aktywować usługę kontaktu przez infolinię. Wtedy można już uzyskać pełną informację w swojej sprawie.
Część usług COT jest dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego systemu informacyjnego. Natomiast konsultanci są do dyspozycji klientów od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 18.00. Z ZUS można skontaktować się również za pomocą komunikatora Skype.
COT obsługuje też wiadomości mailowe. W przypadku pytań ogólnych należy korzystać z poczty elektronicznej (adres to cot@zus.pl). Jeżeli natomiast potrzebujemy informacji w sprawie indywidualnej, należy użyć formularza kontaktowego na PUE. W przeciwieństwie do poczty elektronicznej można podać w nim szczegółowe dane, ponieważ PUE gwarantuje pełne bezpieczeństwo przekazywanych informacji. Wiadomości mailowych jest mniej niż połączeń telefonicznych, ale liczba także robi wrażenie. W I półroczu konsultanci COT odpowiedzieli aż na 300 tys. elektronicznych zapytań.
Wizyty w urzędach trzymają się mocno
Niektórzy klienci wciąż opierają się przed korzystaniem z możliwości, które zapewnia e-administracja. Przyczyn być może należy szukać w obawach przed popełnieniem błędu przy wykonywaniu czynności technicznych. Ta pewnego rodzaju niechęć do nowoczesnych rozwiązań może także wynikać z przyzwyczajeń - spotkanie twarzą w twarz, cenione zwłaszcza przez osoby starsze, oraz zaufanie, jakim darzą urzędników, wpływa na postrzeganie wizyty w urzędzie jako najbezpieczniejszej i najbardziej komfortowej formy kontaktu. Potwierdzają to dane liczbowe. Pracownicy ZUS w Płocku obsłużyli w I półroczu ponad 56 tys. klientów. W Ostrołęce było to około 29 tys. osób, w Siedlcach niemal 40 tys., a w Radomiu aż 81 tys. Wyszkowski inspektorat ZUS obsłużył 23.039 osób.
Nina Wiśniewska - kwiecień 2023
Komentuj, logując się przez Facebooka, Google+, Twittera, Disqus LUB pisz jako gość
Wielkanocne Warsztaty w Zespole Szkół Specjalnych w Brańszczyku (FOTO)

Wielkanocne Warsztaty w Zespole Szkół Specjalnych w Brańszczyku (FOTO)

W dniach 21-22 marca 2024r. w Zespole Szkół Specjalnych w Brańszczyku zorganizowane zostały dla uczniów tematyczne warsztaty wielkanocne. Celem, jaki przyświecał warsztatom było propagowanie i kultywowanie tradycji związanych z okresem Świąt Wielkanocnych, tworzenie warunków do podejmowania aktywności twórczej oraz umiejętności pracy w grupie. Warsztaty były formą szkolnych rekolekcji wielkopostnych integrujących środowisko i kształtujących postawę szacunku do polskich tradycji i obrzędów.
zobacz więcej
Technologia pomaga palaczom znaleźć mniej szkodliwe alternatywy

Technologia pomaga palaczom znaleźć mniej szkodliwe alternatywy

Niestety, mimo podejmowanych na przestrzeni lat działań edukacyjnych i kampanii społecznych, liczba palaczy na świecie, w tym również w Polsce, nie zmniejsza się. Zdaniem niektórych ekspertów, przede wszystkim z uwagi na nieodpowiednio prowadzoną pozbawioną realnego podejścia politykę antynikotynową. 
zobacz więcej
Polsko-niemiecka wymiana uczniów Skłodowskiej (FOTO)

Polsko-niemiecka wymiana uczniów Skłodowskiej (FOTO)

W dniach 12.03-19.03.2024 r. uczniowie Zespołu Szkół nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie wyjechali na spotkanie z młodzieżą z nowej szkoły partnerskiej Gesamtschule an der Erft z Neuss. Spotkanie młodych Polaków i Niemców odbyło się dzięki finansowemu wsparciu międzynarodowej organizacji Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.
zobacz więcej
Zespół Future Perfect bezpłatnie udostępnia zestawy do nauki lekcji języka angielskiego

Zespół Future Perfect bezpłatnie udostępnia zestawy do nauki lekcji języka angielskiego

Zespół Future Perfect zachęca do skorzystania z zestawów przygotowanych przez zespół Future Perfect. Zestawy są oparte na wymaganiach leksykalnych egzaminu maturalnego, ale także nauczyciele szkół podstawowych znajdą wśród nich wiele cennych materiałów.
zobacz więcej